Kan inte låta bli att kommentera Viktor Arnells insändare om Förbifartsbygget som bedrivs utan hänsyn till gående och cyklister. För samtidigt ser jag i en av reklamtidningarna att stan tänker bygga gång- och cykelbana längs Norgegatan.

På ett ställe hindrar man alltså folk att komma fram och på ett annat ställe lägger man resurser på något som inte bara är onödigt utan rent av farligt.

Norgegatan är Husbys livligt trafikerade genomfartsled. Här går flera busslinjer och det är tät biltrafik i rusningstid.

När Husby planerades på 1970-talet grävdes gatan ner för att minska buller och utsläpp till bostadsområdena på ömse sidor. Över gatan tar man sig på de broar som överheten ville riva förra gången det var borgerlig majoritet i Stadshuset, men som Husbyborna försvarade och lyckades rädda. Norgegatan är smal, bullrig och otrevlig att vara på för den som inte sitter i en bil. Absolut olämplig för cyklar och den behövs för bil- och busstrafiken.

Om beslutsfattare hade besvärat sig med att besöka Husby

Om tekniker och beslutsfattare hade besvärat sig med att besöka Husby och undersöka hur cyklister och fotgängare tar sig fram här, skulle de förstått att det redan finns tre, fyra bättre sätt att ta sig mellan Kista och Akalla genom Husby parallellt med Norgegatan på våra befintliga bilfria gång- och cykelvägar!

Pengarna de skulle spara på att lämna Norgegatan i fred, kunde de ju lägga på att göra överfarter över Förbifartsbygget.

Mats Leander
Lämna ett svar
You May Also Like

Att vilja, våga, kunna och känna sig trygg i naturen

Att utöva fysisk aktivitet och att vistas i naturen ger positiva effekter…

Öppet brev till Anna König Jerlmyr

Lördagen den 4 maj var det dags för Rinkeby empowerment, ett evenemang på Rinkebystråket för att i första hand lyfta tjejer och kvinnor i orten.

Trafikförvaltningens syn är nästintill en förolämpning

Det är ett irriterande att läsa hur Trafikförvaltningen i Region Stockholm tror att de kan lösa problemen med trängseln i lokaltrafiken. Skojar ni? Alltså, är detta ett skämt? Tror ni att mer information ska göra situationen i lokaltrafiken bättre? 

De röda banden symboliserar blodet som spillts

Igår vad jag på ett möte i Tensta Träff om de senaste dödsskjutningarna i Järva. Tanken bakom mötet var inte att attackera politiker, utan att diskutera och hitta lösningar. Men det som gjorde mig upprörd var hur politikerna fick yttra sig hur de ville, medan föräldrarna inte fick ta upp den kritik som finns.