På senaste mötet i stadsdelsnämnden i Rinkeby-Kista diskuterades Hästa gårds framtid. Ett medborgarförslag vill att staden ska ta fram en projektplan för utveckling av en urban ekoenhet på Järvafältet.

Medborgarförslaget aktualiserade det förslag som lämnades in 2017 om att starta ekologisk stadsodling på Järvafältet.

Som ett första steg föreslås att ideella och ekonomiska odlingsföreningar, mot låga arrendekostnader, ska få tillgång till odlingsenheter på cirka två hektar. Odlingsföreningarna och stadsdelsförvaltningen kan starta ett gemensamt råd. Rådet ska arbeta med den långsiktiga utvecklingen av Hästa gård för att omvandla denna till en experimentell enhet för ekologisk stadsodling.

Rådet ska också samverka med universitet och forskare samt undersöka hur enheten ska kunna erbjuda jobb, rehabilitering, arbetsträning, praktik, introduktion för nyanlända och även forskning.

Stadsodling skulle minska städernas sårbarhet vid krissituationer

Skribenterna bakom förslaget anser att det finns risker med den globaliserade livsmedelsmarknaden, som klimatpåverkan och minskade möjligheter till självförsörjning. Stadsodling skulle också minska städernas sårbarhet vid krissituationer.

En stadsodling kan ge människor nya erfarenheter och ökad förståelse för ekologiska sammanhang. Arbetet med odlingen kan dessutom öka tryggheten och i förlängningen också bidra till minskad kriminalitet.

Ansvaret ligger på trafiknämnden

Stadsdelsförvaltningen svarade att de ser positivt på att öka möjligheter för stadsnära odling i stadsdelsområdet för att bidra till social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet. Men ansvaret för den övergripande utvecklingen av Järvafältet ligger inte på stadsdelsnämnden utan på trafiknämnden.

Stadsdelsnämnden beslutade att skicka medborgarförslaget till trafiknämnden för vidare hantering.

Kerstin Gustafsson Figueroa

Läs Inga Harnesk funderingar om Hästa gårds framtid.

Print Friendly, PDF & Email
Lämna ett svar
You May Also Like

Ansvarig politiker: Ambitionen är att rulltrapporna ska fungera

På SL:s presstjänst var de stillastående rulltrapporna i Rinkeby inget prioriterat ärende, men vad säger de ansvariga politikerna? Tomas Eriksson är miljöpartist och första vice ordförande i SL och Trafiknämnden samt ordförande i Trafiknämndens tillgänglighets- och framkomlighetsberedning. 

Rinkeby Multi Sports Camp på höstlovet – för sista gången?

2017 var det en oväntad succé. 2018 växte det kaos-artat. 2019 blev det ännu större och ännu bättre. Det blir ett Rinkeby Multi Sports Camp även höstlovet 2020, men för första gången kommer det krympa. Sedan är det slut.

Hästa Gårds framtid nu i Peabs händer  

Stockholms stads enda kvarvarande jordbruk, Hästa Gård i Akalla, har nu övertagits…

IOP-avtalet med Fryshuset Husby överklagas till förvaltningsrätten

Förorten mot våld och Megafonen skickar en gemensam överklagan till förvaltningsrätten i…