Måndagen den 2 december är det vernissage i Rinkeby Folkets Hus. Dine Malmsten ställer ut sina målningar med motiv från Rinkeby.
 – Det känns lite nervöst, men det ska bli roligt, säger Dine Malmsten.

Många i Rinkeby, och i hela Järva, känner igen Dine Malmsten. Hon har bott i orten i evigheter och är aktiv i föreningslivet. Hon är dessutom känd långt utanför Rinkeby efter att ha råkat hamna i ett inslag från SVT. Tevereportern stod och gjorde en ”mini-dokumentär” från Rinkeby och Dine Malmsten råkar komma förbi. Filmen blev viral och en bättre sågning av medias eländesbeskrivning av orten är svår att hitta.

Dine Malmsten är utbildad konstnär, hon kom in på Konstfack redan som 18-åring. Men livet kom emellan.
– Jag blev mamma när jag var 19 och då slutade jag skolan. Efter några år slutade jag också att måla. Jag hade en familj att försörja.
Men Dine har hela tiden målat till husbehov, särskilt när barnen var små. Hon har tecknat kroki på fritiden och som pensionär fick hon mer tid att disponera.
 – Det var syrran, som uppmanade mig att börja måla igen.
Och målat har hon och nu ställer hon ut sin konst för första gången. Ett tiotal målningar och några teckningar kommer att visas. Målningarna kommer hängas i trapphuset i Folkets Hus.
 – Jag vill att alla ska kunna se mina tavlor, säger Dine.

Dragspelaren kommer till invigningen

Det är Rinkeby och Rinkebyborna som skildras; folklivet i centrum, på torget, vid fontänen, även ordningsvakterna finns med och några porträttmålningar av lokala kändisar. Även den romske mannen som spelar dragspel i centrum finns med på en målning.
 – Han kommer till invigningen i Rinkeby Folkets Hus och spelar för oss. Jag hoppas att många kommer och tittar. Alla är välkomna.

En av Dine Malmstens målningar har tryckts upp till affisch och kommer att finnas till försäljning.

Kerstin Gustafsson Figueroa

Vernissage måndagen den 2 december kl. 17.00 i Rinkeby Folkets Hus. Utställningen pågår till den 7 januari.

Lämna ett svar
You May Also Like

Tamt Husby FF föll mot Erikslunds KF på bortaplan.  

Husbys möjlighet till avancemang till Division 3 försämrades rejält efter förlusten borta mot Erikslund med 2-1 (2-1). 

Nu har Socialt center i Husby dragit igång igen

Fick du inte din lön? Riskerar du att bli vräkt? Varje tisdag, mellan 17 och 19, finns Socialt center utanför Folkets Husby eller inne i kaféet.  – Kom hit, få hjälp och ta fajten tillsammans, säger Basar Gerecci från Rörelsejuristerna.

Nu öppnar Tensta Träff igen

Imorgon är det invigning av Tensta Träff. Lokalerna öppnar igen, men troligtvis bara till sista februari.  – Det är uppförsbacke, men vi försöker göra det bästa av situationen, säger Farida Al-Abani från Studiefrämjandet. 

Pop-up återbruk i Tensta centrum hela helgen

Idag har du möjlighet att rensa bland gamla grejer hemma. Saker som kanske är hela, men som du inte har plats för, eller sådant som har gått sönder. Lämna till Pop-up återbruk, som har öppet 10-16 både lördag och söndag.