Gillar du att nöjessurfa på gratis tester? Deltar du i tävlingar på nätet för att kunna hämta ut din ”gratisprodukt”? Då är risken stor att du förr eller senare stöter på en abonnemangsfälla.
Det ser helt perfekt ut. Du beställer hem en ”gratisprodukt” mot att du endast anmäler ditt namn och öppnar ett kundkonto. Du måste förstås uppge din mejladress, ditt telefonnummer och ditt kontonummer, men självklart utan att förbinda dig till någonting, det står tydligt. Inom några dagar har du fått hem den härliga gratisprylen i brevinkastet – det kan vara bantningspiller, något klädesplagg eller en extra hälsosam tesort. Oftast bryr du dig bara om att använda produkten någon vecka eller några dagar – du fick den ju trots allt gratis.
Några veckor senare får du plötsligt ännu ett paket i brevlådan, nu åtföljd av en faktura som enligt följebrevet ska betalas snabbt, annars går det till inkasso och/eller Kronofogden. Förundrad ringer du till företagets kundtjänst och berättar att du aldrig har beställt det senaste bantningspillret eller tepåsen. Det är då den trevliga kundtjänstpersonalen släpper bomben: Det har du visst gjort. Det finns nämligen ett bindande avtal och du kommer få betala 255 kr i månaden i två års tid utan möjlighet till uppsägning. Du har blivit lurad in i en abonnemangsfälla.
Det är konsumenters rädsla som är själva affärsidén
Abonnemangsfällor är ett fenomen som är lika enkelt som det är effektivt. Konsumenten vet att hen egentligen inte beställt varan men betalar ofta ändå för att slippa försenings- och inkassoavgifter. I de fall då konsumenten ändå bestrider kravet kommer ofta hot om att ärendet istället ska skickas till inkasso eller till Kronofogden. Det är konsumenters rädsla som är själva affärsidén. Den dagen alla konsumenter slutar vara rädda skulle marknaden för abonnemangsfällor upphöra helt. Nu finns det förstås många seriösa säljare av till exempel olika drycker och tabletter också, skillnaden är att de som är seriösa inte spelar på konsumenternas rädsla.
Hur ska konsumenten göra för att slippa betala för varor som hen inte beställt?
Jag brukar göra så här: Först skriver vi ett bestridande som vi antingen skickar via mejl eller rekommenderat som pappersbrev. En bra formulering brukar vara ”Jag bestrider betalningsskyldighet för kravet XX kr eftersom jag inte beställt era produkter och alltså inte ingått avtal med er.” Konsumenten sparar en kopia av detta brev och om det kommer fler krav från inkasso eller från Kronofogden så skickar konsumenten in en kopia av det tillsammans med ett nytt bestridande.
Många konsumenter är rädda för inkassobolag och Kronofogden, för mig är det tvärtom. När en konsument kommer till mig med brev från inkasso eller Kronofogden går det oftast att rädda situationen – vi brukar börja med att ringa och prata med dem. Sedan skriver vi brev där vi svarar på frågorna som inkasso eller Kronofogden ställer. Enkelt!
Låter det fortfarande komplicerat? Kom in och prata med din konsumentvägledare så ringer vi Kronofogden tillsammans.
Eva Nordin
konsumentvägledare på Medborgarkontoret i Spånga-Tensta
Bor du i Stockholm och vill tala med en konsumentvägledare kontakta:
https://start.stockholm/kontakta-oss/konsumentvagledning/
Och denna:
https://www.hallakonsument.se/
Har du en fråga till Eva, skriv till redaktionen@nyhetsbyranjarva.se