Moderatledaren säger att han vill att Järva ska bli en visiteringszon, det vill säga ett område där människor får visiteras utan brottsmisstanke. Det tycker han därför att Järva kallas i folkmun för särskilt utsatt. Jag är inte säker på om Järva uppfyller kriterierna för detta, men jag vet att Akallabor är som folk är mest men att andelen låginkomsttagare och utrikesfödda är hög.

Akallabor är som folk är mest

Gängkriminella besöker orten oftare än vanligt nu därför att myndigheterna har placerat kameror på samtliga andra orter i Norra och Södra Järva förutom Akalla. Bäst vore det då så klart om man gör detta även i Akalla. Då flyttar gängkriminaliteten till de områden där folk köper knark, exempelvis villaområden där övre medelklassen bor. Men där vill kanske M-ledaren inte skapa några visiteringszoner. Bättre då att angripa symptomen istället för sjukdomen.

Vi som bor och verkar i orten har ingen självklar röst i den allmänna debatten utan det är andra som tar sig rätten att beskriva den och skapa lösningar som inte är efterfrågade. Ännu en gång vill en politiker disciplinera orten, göra om den, peka ut den.

Det var på 1970-talet, landet hette Chile, regimen var en diktatur

Jag har en gång tidigare varit med om att politiker vill åsidosätta invånarnas medborgerliga rättigheter. Det var på 1970-talet, landet hette Chile, regimen var en diktatur.

Vet hut, Kristersson!

Alejandra P. Carrasco

Bild: Koen Wessing

Print Friendly, PDF & Email
Lämna ett svar
You May Also Like

Lägesrapport från JärvaHjälpen

För nästan åtta veckor sedan startade vi JärvaHjälpen med syftet att handla åt äldre och personer i riskgrupp. Det var bland det mest spännande som jag varit med om, eftersom det inte går att se i förväg hur en pandemi kommer att slå. Men jag vet, att jag kan lita på föreningslivet och vänner i Järva.

Trafikförvaltningens syn är nästintill en förolämpning

Det är ett irriterande att läsa hur Trafikförvaltningen i Region Stockholm tror att de kan lösa problemen med trängseln i lokaltrafiken. Skojar ni? Alltså, är detta ett skämt? Tror ni att mer information ska göra situationen i lokaltrafiken bättre? 

Trafikverket bryr sig inte om Järvas cyklister

Mellan södra Järva och köpcentrumen i Barkarby/Veddesta tar det en kvart att cykla. Kanske en timme att gå. Om det inte vore för att Trafikverket stänger av gång- och cykelförbindelserna för att bygga världens dyraste motorväg, Förbifart Stockholm.

Vi kunde se det komma

Jag är en kille som är 22 år och uppväxt i Järva. Jag har mycket på hjärtat som jag vill skriva av mig, Jag undrar, jobbar makthavare för medborgare eller emot medborgare?