I förra veckan meddelades att det ökända företaget Hembla blir medlemmar i Sveriges Allmännytta. Hembla är ett av Sveriges största fastighetsbolag men trots det är deras hyresgäster bland de mest missnöjda med sitt boende. Varför vill Sveriges Allmännytta legitimera den här typen av hyresvärdar?

Många svenskar levde i början av 1900-talet under hemska förhållanden, i smuts och trångboddhet. Men på 1930-talet beslutade staten att man skulle försöka få fram goda bostäder till alla och resultatet blev att allmännyttan skapades. Från det här beslutet växte organisationen Sveriges Allmännytta fram, som de senaste 70 åren samlat allmännyttiga hyresvärdar och vars uttalade mål är att organisera dem som erbjuder bostäder av god kvalitet, till människor med olika sorters bakgrund och ekonomi.

De kallar sitt boende för Hemblahelvetet

Idag har vi obegripligt nog gått bakåt i tiden och rätten till en bostad har urholkats av bostadsbristen. Detta har öppnat upp för företag som enbart gått in på bostadsmarknaden för att maximera sina vinster och som låter sina hyresgäster bo under orimliga förhållanden. Många menar att Hembla är ett av dessa företag. Mellan 2017 och 2019 fick Hyresgästföreningen i Stockholm in över tusen ärenden om brister och problem i Hemblas fastigheter. Till och med FNs särskilda rapportör för bostadsfrågor har varnat den svenska regeringen för aktörer som Hembla.

På Järva har det gått så långt att ett antal hyresgäster gått ihop i ett upprop mot Hembla. De vittnar om alla möjliga problem som till exempel kalla lägenheter, vattenläckor och sopnedkast som är trasiga vilket lett till att soporna ligger ute i trapphuset. De kallar sitt boende för Hemblahelvetet. Deras krav är att kommunen ska ta över förvaltningen av deras bostäder. Hembla menar förstås att det finns två sidor av myntet, men att så många hyresgäster är missnöjda borde ha varit en allvarlig varningsklocka för Sveriges Allmännytta. Är bolagets agerande verkligen i enlighet med allmännyttans grundvärderingar om att ta socialt ansvar?

Jag kan inte låta bli att undra hur Sveriges Allmännytta tänkt när man släppt in Hembla i organisationen

Det är precis den här typen av boende som den svenska allmännyttan skapades för att få bort. Så jag kan inte låta bli att undra hur Sveriges Allmännytta tänkt när man släppt in Hembla i organisationen och därmed legitimerat dem som en god hyresvärd. Även om Hembla lovat bot och bättring, förtjänar hyresgästerna att få se resultat först innan de släpps in i finrummen.

Är Sveriges Allmännytta fortfarande en organisation som faktiskt sätter allmännyttans uppdrag främst – att skapa goda bostäder åt alla medborgare – eller är det enbart företagens önskemål som styr numera?

Clara Lindblom, oppositionsborgarråd Vänsterpartiet Stockholms stad

 

 

Lämna ett svar
You May Also Like

Varför ska Järvaborna betala för andras bilåkande?


En motorvägsramp rakt igenom Igelbäckens kulturreservat. Det kan snart bli verklighet om Trafikverket och de styrande i Stockholm får som de vill. Men förslaget är helt oacceptabelt för klimatet, kulturreservatet och de boende i Järvaområdet.

Något i det nya folkhemmet har gått förlorat

Vi ser oss gärna som en av världens första och främsta välfärdsstater. Men Sveriges tid som välfärdsnation är dock kort för några av oss. I Per Albin Hanssons folkhem fanns inte plats för några ”idioter”. Det samhälle som inte skulle göra skillnad på kelgrisar eller styvbarn, hade märkligt svårt att inkludera människor med funktionsnedsättningar. Hur har det sedan gått?

Slut med rabatter för dem som väljer att införa marknadshyra

I Stockholm kommer en renodlad marknadshyra att slå hårt mot vanligt folk. I Stockholm finns det redan stor bostadssegregation och en bostadsbrist. Därför kommer vi, när vi tar makten 2022 i Stockholm, att ta bort den kraftigt subventionerade marken för företag som ansluter sig till den nya marknadshyresättningen.

Ta tillbaka 1177 i egen regi !

Vi är många som, inte minst under pandemin, regelbundet har kontakt med 1177:s sjukvårdsrådgivning. Grunden för att ringa detta samtal är att du kan lita på att du får korrekt rådgivning och hänvisas rätt, utan att andra intressen är inblandade än ditt vårdbehov.