Haifaa Al Mansours varma, humoristiska och charmiga film om den unga läkaren Maryam visar oss en bild av Saudiarabiens vardagsliv (i medelklassmiljö) som vi i väst tyvärr sällan möter. 

Det är en berättelse som tar avstamp på Maryam arbetsplats, ett litet, illa utrustat landsortssjukhus. 

Redan i den allra första scenen kan vi ana att det här är en film om ett samhälle i förändring, då Maryam kommer körande i sin nyinköpta bil. Det är bara ett par år sedan det blev tillåtet för kvinnor att köra bil.

Vägen fram till sjukhusets akutmottagning är inte asfalterad, något som dagligen ställer till problem för ambulanspersonal och andra som besöker akuten. Att vara ung, kvinnlig läkare är inte alltid lätt, många manliga patienter vägrar att låta sig undersökas och behandlas av en kvinna, de litar mer på de manliga sjukvårdarna med betydligt lägre medicinsk kunskapsnivå. 

För att kunna resa behöver hon sin pappas underskrift

När Maryam blir inbjuden till en läkarkonferens i Dubai, hon blir glad och ser det som en chans att nätverka och kanske få ett bättre jobb i storstaden Riyadh. För att kunna resa behöver hon sin pappas underskrift, och det blir problem då pappan som är musiker är ute på en efterlängtad turné med sin orkester. Det spelar många fina sånger, som jag som inte förstår arabiska önskar hade varit textade!

I sin jakt på att få hjälp med resetillståndet, ställer hon sig till förfogande som kandidat i det stundande kommunalvalet. Till en början bara för att kunna få ett möte med en släkting och få hjälp med sitt resetillstånd, men så småningom tar hon sin kandidatur på allvar och börjar sin allt intensivare valkampanj. 

Det är härligt att se hur hon tar strid mot patriarkatet

Det är härligt att se hur hon tar strid mot patriarkatet. Hur hon på ett självklart och modigt sätt för fram sina åsikter, och också kräver att bli lyssnad på även av männen.

Parallellt med hennes valkampanjande får vi följa hennes pappa och hans orkester som också slåss mot gamla regler för rätten att spela sin musik live inför publik. 

Filmen visar oss förutom Maryams och pappans kamp för förändring även ett vanligt familjeliv där tradition och religion är en naturlig del sida vid sida med internet och smart phones.

Filmen är Saudiarabiens bidrag till Oscarsgalan, och jag hoppas att många kommer att se den.

Annika Skarf

Manus: Haifaa Al Masour, Brad Niemann
Regi: Haifaa Al Masour
I Rollerna: Nora Al Awadh, Dae Al Hilali, Mila Al Zahrani med flera.
Streama via Draken Film, sfanytime, Folkets Bio.

Print Friendly, PDF & Email
Lämna ett svar
You May Also Like

Kvartersfest i Rinkeby med odling och musik

På lördag den 11 september är det dags för årliga kvartersfesten i Rinkeby. – Ett frö slår rot, kallar vi den, säger Damir Radovic som arrangerar festen tillsammans med Mustafa Zatara. De är båda aktiva i kultur- och odlingsföreningen Det gror i betongen. 

Tio år efter terrordådet på Utöya

Idag för tio år sedan slog en högerextrem terrorist till mot norska Arbeiderpartiets ungdomsförbund på ön Utöya. Han såg arbetarrörelsen som det största hindret för högerextremismen. Därför ville han genom sitt terrordåd döda de unga, så att inga fler ledare skulle finnas kvar i framtiden.

Tech Tenstas unga skapar skyddsvisir till sjukvården

Tech Tenstas unga är med i kampen mot coronasmittan. – Våra unga skapar bågar för skyddsvisir till personalen på sjukhus och inom äldreomsorgen, säger Dhakshy Holmgren samordnare på Tech Tensta.

Trauman bärs mellan generationer som en familjetradition

Föreställ dig ett svart hål i rymden. Vid dess kant, händelsehorisonten, upphör allting. Innanför händelsehorisonten finns singulariteten, en plats i ett svart hål bortom allt. Det svindlar obehagligt, känns svårt att få luft. I den känslan utspelar sig Balsam Karams senaste roman.