Haifaa Al Mansours varma, humoristiska och charmiga film om den unga läkaren Maryam visar oss en bild av Saudiarabiens vardagsliv (i medelklassmiljö) som vi i väst tyvärr sällan möter. 

Det är en berättelse som tar avstamp på Maryam arbetsplats, ett litet, illa utrustat landsortssjukhus. 

Redan i den allra första scenen kan vi ana att det här är en film om ett samhälle i förändring, då Maryam kommer körande i sin nyinköpta bil. Det är bara ett par år sedan det blev tillåtet för kvinnor att köra bil.

Vägen fram till sjukhusets akutmottagning är inte asfalterad, något som dagligen ställer till problem för ambulanspersonal och andra som besöker akuten. Att vara ung, kvinnlig läkare är inte alltid lätt, många manliga patienter vägrar att låta sig undersökas och behandlas av en kvinna, de litar mer på de manliga sjukvårdarna med betydligt lägre medicinsk kunskapsnivå. 

För att kunna resa behöver hon sin pappas underskrift

När Maryam blir inbjuden till en läkarkonferens i Dubai, hon blir glad och ser det som en chans att nätverka och kanske få ett bättre jobb i storstaden Riyadh. För att kunna resa behöver hon sin pappas underskrift, och det blir problem då pappan som är musiker är ute på en efterlängtad turné med sin orkester. Det spelar många fina sånger, som jag som inte förstår arabiska önskar hade varit textade!

I sin jakt på att få hjälp med resetillståndet, ställer hon sig till förfogande som kandidat i det stundande kommunalvalet. Till en början bara för att kunna få ett möte med en släkting och få hjälp med sitt resetillstånd, men så småningom tar hon sin kandidatur på allvar och börjar sin allt intensivare valkampanj. 

Det är härligt att se hur hon tar strid mot patriarkatet

Det är härligt att se hur hon tar strid mot patriarkatet. Hur hon på ett självklart och modigt sätt för fram sina åsikter, och också kräver att bli lyssnad på även av männen.

Parallellt med hennes valkampanjande får vi följa hennes pappa och hans orkester som också slåss mot gamla regler för rätten att spela sin musik live inför publik. 

Filmen visar oss förutom Maryams och pappans kamp för förändring även ett vanligt familjeliv där tradition och religion är en naturlig del sida vid sida med internet och smart phones.

Filmen är Saudiarabiens bidrag till Oscarsgalan, och jag hoppas att många kommer att se den.

Annika Skarf

Manus: Haifaa Al Masour, Brad Niemann
Regi: Haifaa Al Masour
I Rollerna: Nora Al Awadh, Dae Al Hilali, Mila Al Zahrani med flera.
Streama via Draken Film, sfanytime, Folkets Bio.

Lämna ett svar
You May Also Like

Man häktad för grov misshandel mot flickvän

Mannen misshandlade hennes mamma och två syskon, då larmade 4-åringen grannarna som ringde polisen. Det hände i Rinkeby i december. Mannen var vid tidpunkten anställd på Rinkeby-Kista stadsdelsförvaltning.

Har du några bilder från Tensta Centrums historia?

Tensta Centrum fyller 50 år och firas den 13-16 november. Inför festligheterna letar Isabel Enberg från FastPartner efter historiska bilder av Tensta och Tensta Centrum. De bästa bilderna förstoras upp och visas i centrum under firandet.

Kollektiv sorg kräver mer psykologiskt stöd för unga

När Sakariya Hirsi fick nyheten om skjutningen i tisdags gick han ut i Tensta och möttes av sorg och förtvivlan. – Min önskan för 2021 är att det ska bli året då vi lyfter sorgen och bearbetar den.

Mizeria, del 23: Abonnenten du söker

Mamma har ringt Ali minst fyrtiofem gånger, utan att överdriva. Hon har svurit åt rösten som säger ”Abonnenten du söker kan inte nås för tillfället.” Om det hade varit en verklig människa hade morsan åkt fast för förtal med sina kreativa nedvärderande svordomar. Man blir förolämpad och imponerad på samma gång när hon väl går loss. Mizeria är Nyhetsbyrån Järvas sommarföljetong som publiceras med ett avsnitt varje dag.