På Rinkebytorg, mitt i hjärtat av Rinkeby, ligger förskolan Tellusbarn Torget. Rektorn Linda Gröndal förklarar att förskolan satsar hårt på skapande och språk. Torget har en egen ateljé med en konstpedagog, och nyligen ingick förskolan i ett språkligt forskningsprojekt med specialpedagogiska institutionen på Stockholms universitet.
Torget är en avgiftsfri friskola, om man bor inom Stockholm stad, och är en del av bolaget Tellusbarn som grundades 2007 när Narges Moshiri tog över en förskola i Rinkeby. Idag driver bolaget 23 förskolor med runt 1 500 barnomsorgsplatser i nio kommuner i Stockholms län och Uppsala län. Förskolan Torget har 88 förskoleelever, men har plats för 101.
Tellusbarn har en traditionell pedagogisk inriktning och på Torget där Linda Gröndal är rektor arbetar man efter rörelse, skapande och språk. Linda berättar att rörelse ur en hälsoaspekt är en viktig faktor för glada och friska barn.
– Vi tror att det är viktigt att barnen hittar glädje i att röra sig och de har de hittat genom musiken – barnen älskar att dansa. De får också yoga, gå ut i skogen och göra olika rörelseaktiviteter nere på Knutby bollplan.
Vi vill locka ut språket genom foto.
Torget lägger stor vikt på skapande. I förskolans ateljé finns en konstpedagog som arbetar med barnen i olika skapandeprocesser. Där får barnen ägna sig åt att måla, skapa med lera, tillverka papier maché, men också fota, filma och redigera.
– Vi ser skapande som ett utvidgande av språket, de två glider in i varandra. Att använda skapande som ett extra språk hjälper barn som inte uttrycker sig verbalt att få uttrycka sig genom konsten. Det blir som ett komplement till det verbala språket.
– Allt som skapas dokumenteras alltid genom foto och film, både av pedagogerna och barnen själva, för att barnen ska kunna se en slutprodukt av skapandet, vilket i sin tur leder till diskussion. Vi vill locka ut språket genom foto, och foto skapar ju en naturlig diskussion, säger Linda Gröndal.
Målet är att det ska synas på barnen att de har fått de rätta språkverktygen när de börjar grundskolan.
Just språk är en viktig inriktning i pedagogiken på förskolan Torget. På förskolan arbetar pedagoger som täcker nästan hela språkspektrumet av de barn som går där, och undervisning i modersmål sker genom samarbeten med exempelvis Rinkeby bibliotek där barnen får delta under sagostund på arabiska. Men Linda Gröndal berättar att det svenska språket verkar vara den allra viktigaste faktorn för barnens föräldrar.
– Målet är att det ska synas på barnen att de har fått de rätta språkverktygen när de börjar grundskolan. Så det jobbar vi aktivt med, bland annat genom Dialogic Book Reading – ett forskningsprojekt som vi ingick i med specialpedagogiska institutionen på Stockholms universitet. Då har vi tillämpat metoden i undervisningen för att följa barnens språkutveckling.
Metoden bygger på att utveckla muntligt språk genom strukturerade boksamtal. Målord används i bilderboksläsning med mer dialog genom att särskilt fokus fästs vid dessa. Orden uppmärksammas särskilt och förklaras av pedagogerna för barnen vid lästillfället, med syftet att berika och bredda barnens ordförråd.
– Tanken är att etablera metoden i ordinarie verksamhet på alla Tellusbarn förskolor, samt att ge alla pedagoger fortbildning.