En rosa kylväska med Foodora-tryck.

När Mohamed från Tensta började köra åt Foodora blev det en dyr historia för honom. Han fick hem en faktura på drygt tjugo tusen kronor.
– Man kan säga att jag betalade för att jobba på Foodora, säger han.

Mohamed  lämnade sitt konfliktdrabbade födelseland Somalia år 2008 för att söka tryggheten i Nederländerna. År 2015 gick flyttlasset återigen, den här gången blev det Sverige. Han bosatte sig i Rinkeby, sedan i Husby och numera bor han i Tensta med sin fru och deras tre barn. Han arbetar 30 timmar i veckan i en butik i Barkarby. I vintras sökte han extrajobb på Foodora för att underlätta familjens ekonomi.

– Jag försöker försörja min familj så gott jag kan. Det är svårt. Därför sökte jag jobbet på Foodora, säger Mohamed.

Jag blev panikslagen, summan var inte rimlig

”Det perfekta deltidsjobbet”, så marknadsförs tjänsten som en så kallad rider på tyskägda hämtmatsbolaget Foodoras hemsida. Mohamed lämnade sina uppgifter i ansökan och blev strax därefter kontaktad att skriva på kontrakt. Han skulle börja köra åt Foodora med sin privatbil två gånger i veckan. För det skulle han få 40 kronor per utförd leverans och 5 kronor per körd kilometer mellan restaurangen och kunden.

– Jag körde kvällar efter jobbet i Barkarby. Mina barn ville att jag skulle stanna hemma när det var dags att börja passet, de menade att det var ju så kallt ute. De förstod ju inte att jag skulle ut och jobba för deras skull.

Mohamed hann köra sex pass under sin första månad som Foodora-chaufför när han en dag fick hem en faktura från Länsförsäkringar på 20 066 kronor för hans bilförsäkring. Han kör en Toyota som han tidigare betalat 355 kronor per månad på försäkring för.

– Jag blev panikslagen, summan var inte rimlig, säger han.

När jag ringde till Transportstyrelsen fick jag prata med sex olika handläggare

Förklaringen var att när Mohamed skrev på kontrakt med Foodora och registrerade sin privatbil hos dem, så registrerade Foodora i sin tur bilen som godstrafik hos Transportstyrelsen. Den höga premien berodde på att bilen nu klassades som yrkestrafik , vilket kostar mer att försäkra. Beloppet på 20 066 kronor var försäkringskostnaden för ett halvår, försäkringen skulle sammantaget kosta honom 39 284 kronor per år.

– Det är nästan 3 300 kronor per månad. När jag pratade med andra Foodora-chaufförer uppgav de att prishöjningen de fick på deras bilförsäkringar var långt ifrån lika stor, säger Mohamed.

När han ringde Länsförsäkringar och fick detta förklarat för sig bad han dem säga upp försäkringen och makulera fakturan. Men då hänvisade Länsförsäkringar honom till Toyota bilförsäkring, som ligger under Länsförsäkringar. Toyota bilförsäkringar uppgav i sin tur att de inte kunde göra något och hänvisade honom vidare till Transportstyrelsen. Han behövde alltså ställa om sin bil till privatbil igen för att kunna säga upp sin försäkring.

– När jag ringde till Transportstyrelsen fick jag prata med sex olika handläggare. Till slut sa de att de inte kunde ställa om bilen förrän jag har sagt upp mig från Foodora, uppger Mohamed.

Problemet var bara att Foodora i princip var omöjliga att få tag på.

– De svarade inte när jag ringde. Innan jag skrev på kontraktet var de på mig jättemycket, men så fort kontraktet var signerat gick de under jord. Dessutom försökte jag nå Foodora genom en WhatsApp-grupp som jag ingick i med andra Foodora-chaufförer och vår teamledare. Men han svarade inte heller mig, säger Mohamed.

Jag fick alltså betala mer för bilförsäkringen än vad jag tjänade in i lön

Mohamed uppger att det överhuvudtaget är svårt att hitta kontaktinformation till Foodora. Om man vill komma i kontakt med företaget hänvisas man till deras Hjälpcenter, alltså en chattfunktion som kräver inloggning. Vill man istället ringa Foodora blir det svårt. Googlar man efter ett telefonnummer dyker flera olika upp, varav inget är i bruk. Dessutom går företaget under flera olika namn. Det är Foodora AB, Delivery Hero Sweden AB och Hungry Delivery AB.

Efter många samtal, mejl och hot med att anmäla Foodora till både konsumentverket och polisen, avslutades Mohameds anställning och hans gamla bilförsäkring återställdes. Fakturan på 20 066 kronor slapp han betala, istället fick han hem en ny faktura på 2 661 kronor som avsåg en skuld som uppstod när den nya förskäringen annullerades.

– Jag tjänade 2 223 kronor för de passen jag jobbade. Jag fick alltså betala mer för bilförsäkringen än vad jag tjänade in i lön, så man kan säga att jag betalade för att jobba på Foodora.

Jag blir både galen och ledsen när jag ser folk bära Foodora-trycket

Mohamed uppger att hans övergripande erfarenhet av att arbeta som Foodora-chaufför var mycket dålig.

– Ingen är nöjd. Det är lite pengar för mycket stress. Kommer det in en beställning en minut innan du slutar ditt pass och du inte tar emot den så straffas du med vite på 1 500 kronor.

– Jag blir både galen och ledsen när jag ser folk bära Foodora-trycket. De spelar inte rättvist. Det är inte värt att jobba för dem, men måste man så bör man läsa igenom kontraktet noggrant innan man skriver på, säger han.

Nyhetsbyrån Järva har försökt nå Foodora för en kommentar.

Eleni Terzitane
Lämna ett svar
You May Also Like

Från orten till ELLE – Det här är Leyglow!

Tenstas inhemska Leyla Aksoy driver det populära hudvårdskontot Leyglow på Instagram. Vi tog ett snack med henne för att prata sociala medier, klass, konsumtionshets, barns drömmar i orten och givetvis inte minst hudvård.

Fem dagar i juni på Spånga IP

Några bilder från Järvaveckan 2019 – för alla som var med och…

”Det går inte att överdriva Reactors betydelse för oss”

Hasan Kilic är killen som ville bli fotbollsproffs, men istället blev civilekonom och jobbar idag på bank. Han tackar personalen på Reactor för det. – Reactor gav oss förutsättningar och verktyg för att uppnå våra mål.

Ali Abdukadir lämnar Liberalerna

Ali Abdukadir sitter redan på kaféet när jag kommer. Han öppnar med att säga: – Du får skynda dig. Du är inte först, både Aftonbladet och Ekot har ringt. Årets liberal 2020 har lämnat partiet.