Det är svårt att få en läkartid och akuten är stängd. Tenstaborna är missnöjda med vårdcentralen. Därför intervjuade Nyhetsbyrån Järva verksamhetschefen Karina Hanaeus.
Sedan snart ett år är Karina Hanaeus verksamhetschef för Tensta vårdcentral och Spånga Tensta BVC.
Varför finns inga lediga tider när vi ringer? Istället hänvisas vi till Akalla eller till Aleris i Rinkeby. Varför är det så?
– Jag vet att vi tyvärr inte kan ge alla som vill ha tid. Vi behövde i samband med stängningen av Tensta-akuten minska en del på de akuta korta tider som fanns i de lokalerna och detta har medborgarna märkt av.
– Hänvisning sker av två skäl, om vi har slut på akuta tider men bedömer att patienten behöver komma till vården samma dag, så har vi en överenskommelse med Brommaplans husläkarjour att våra patienter har möjlighet att komma till dem efter kl 17 på vardagar och under helgerna. Men vi kan också hänvisa patienter vidare, som vi bedömer är så sjuka att det inte är till en vårdcentral de ska till. Då kan man bli hänvisad till Närakuten i Rinkeby eller någon av akutsjukhusens akutmottagningar.
Varför stängdes akuten i Tensta?
– När jag började hade verksamheten precis stängt ner Tensta-akuten på Elinsborgsbacken 3 och samlat all verksamhet i lokalerna på Tenstagången 18. Beslutet att stänga togs av den förra verksamhetschefen, men om jag har förstått det rätt så var det av två anledningar. Dels var lokalerna ingen bra miljö att jobba i och behövde renoveras, dels kostade det för mycket att ha dubbla lokaler med bemanning på båda ställena.
Vad ska du göra som verksamhetschef för att Tenstaborna ska ha en fungerande och acceptabel vård?
– Jag försöker lyssna på medborgarna och medarbetarna för att försöka få så bra bild som möjligt av vilka idéer som finns. Vi gör redan mycket för att göra det bästa vi kan. Vi har nyss ändrat i en del av våra arbetssätt för att se om vi på så sätt kan öka tillgängligheten för våra patienter.
– Vi försöker också att använda all personals kompetens på bästa sätt. Det är inte alltid det måste vara en läkare man träffar. Vi har till exempel nu i januari påbörjat ett samarbete som gör att vi har en fysioterapeut på plats på vårdcentral en dag i veckan.
Tensta Vårdcentral arbetar också med förebyggande aktiviteter.
– Vi kan till exempel erbjuda promenadgrupp eller samtal där man kan få tips och råd om hur man kan leva hälsosammare.
Karina Hanaeus menar att det bästa som medborgarna kan göra är att lista sig som patient hos Tensta vårdcentral. Mer än hälften av all finansiering bygger på antalet inskrivna patienter. Antalet listade patienter har minskat de senaste åren, med följd att intäkterna minskar och då påverkas verksamheten.
– Jag förstår att det kanske inte är något man tänker på som patient, speciellt inte när man är frisk, men för oss gör det stor skillnad. Om fler Tenstabor listar sig på Tensta vårdcentral skapar det bättre förutsättningar. Alltså flera läkare, mera tid med patient och kortare väntetider.
Den första tiden som chef i Spånga-Tensta har Karina Hanaeus ägnat sig åt att sätta sig in i verksamheten och lära känna sina medarbetare.
– Visionen för mig är att använda all vår kompetens för att erbjuda en vård med bra kvalitet och ett gott bemötande för våra patienter. Det kanske låter enkelt, men vi har inte hur mycket resurser som helst så måste vi hela tiden prioritera. Och det är inte alltid så lätt.
Panayotis Hatzipavlis