Trafikverket som bygger det stora motorvägsprojektet Förbifart Stockholm öppnade under söndagen upp byggarbetsplatsen i Hjulsta för allmänheten. Tanken var familjefest med kaffe och bulle, men bygget har många motståndare och en grupp klimataktivister passade på att genomföra en aktion.

Aktivister från nätverket Stoppa Förbifart Stockholm och den internationella klimatrörelsen Extinction Rebellion ställde upp sig med banderoller och skyltar framför den enorma tunnelmynningen inne på bygget. Olle Lindestad från Extinction Rebellion läste upp ett uttalande från gruppen:
– Forskningen är enig kring att vi inte kan fortsätta med business as usual. Förbifart Stockholm representerar business as usual och business as usual dödar oss.
Aktivisterna föll till marken och låg därefter så i en så kallad die in-aktion.
– Vi agerar fredligt men med en våldsam kärlek till vår planet. Vi vägrar överlåta en döende planet till nästa generation, sade Olle Lindestad.

Förbifart Stockholm dödar oss

Budskapet från demonstranterna var tydligt, bygget av Förbifart Stockholm är inte förenligt med de klimatmål som har ställts för att försöka hejda den globala uppvärmningen. Pengarna som är budgeterade för motorvägen borde i stället gå till att finansiera hållbara transportmedel som infrastruktur för kollektivtrafik. Den officiella prislappen för Förbifart Stockholm ligger på 27 miljarder, men siffran gäller för 2009 års prisnivå och allt tyder på att slutnotan kommer bli långt högre.

Bland Trafikverkets kommunikatörer på plats fanns ingen som kunde svara på hur bygget ligger till just nu, rent ekonomiskt. Det vill säga hur mycket pengar som redan har gått åt och hur stor andel den summan utgör av den beräknade totalkostnaden. Efter första publicering av denna artikel fick vi dock återkoppling av Anna Weston som är Trafikverkets projektkommunikatör för Förbifart Stockholm. Hon skriver i ett mejl att bygget hittills har kostat 12,5 miljarder kronor i 2017 års penningvärde och att nästan hälften av tunnlarna och trafikplatserna är färdiga. Att stora delar av arbetet står still efter att kontraktet med den största byggentreprenören brutits nämns dock inte. 

Inte försent att stoppa bygget

Sofia Buhrgard från Nyköping och Flynn Smedman från Nacka demonstrerade med Extinction Rebellion. De tror inte att det är försent att stoppa bygget av Förbifart Stockholm.
– Extinction Rebellion har aktioner på flera platser i världen idag. Det var aktivister i Indien som tog initiativ till den här protestdagen. Jag trodde inte att det skulle bli klimatstrejker över hela världen 2019 men det blev det. Så jag tror att det går att stoppa Förbifarten, fast det känns långt borta nu, sade Flynn Smedman.

Artikeln har uppdaterats efter att Trafikverket återkopplat med svar angående kostnaderna hittills för projektet.

Anna Nygård

Fakta:
E4 Förbifart Stockholm beräknas bli en 21 km lång ny sträckning av E4: an. Vägen kommer till stor del gå i tunnel och därmed bli världens längsta sexfiliga motorvägstunnel. Vägen ska gå från Kungens kurva i söder till Häggvik i norr med sex nya trafikplatser ovan jord. Tunneln går under Mälaren, genom naturreservat och nära världsarv. Byggtiden är satt till cirka tio år med trafikstart 2026.
Källa: Trafikverket

Lämna ett svar
You May Also Like

Kickboxningen ger både styrka och självförtroende

Nada Idris och Ilham Aman driver kickboxningsklubben Västerort Kampsport. De berättar om…

Nyhetsbyrån Järva – todobbaadkii ina dhaafay

Vecka 22. Här kommer en nyhetssammanfattning på somaliska av vad Nyhetsbyrån Järva har rapporterat om under veckan som gått. Redaktör är Fatuma Abdullahi Mohamed.

Mosaik in progress på Svennebygången

Nästa vecka är den klar, mosaiken på Svennebygångens tunnel i Rinkeby. Det är sommarjobbare som skapar de nya konstverken under handledning av pedagoger från Unga berättar som är en verksamhet inom Kulturskolan.

Hörs i Husby – en demokratisk konstutställning

Nu har konstutställningen ”Hörs i Husby” öppnat på Husby konsthall. En utställning…