I Järva påverkas många av bygget av Förbifart Stockholm med sprängningar och vägarbeten. Anita Karp i Akalla är mest orolig för vad som kommer hända med området när motorvägen är klar.
– Jag har tänkt länge att jag kommer bli tvungen att flytta. Men samtidigt vet jag inte vart jag skulle ta vägen.
Motorvägsprojektet Förbifart Stockholm kommer när det är färdigt innebära stora förändringar för boende i Järvaområdet. Men redan nu är det många som störs av sprängningarna från bygget. Anita Karp bor på Torneågatan i Akalla, inte långt från en av de stora byggarbetsplatserna för Förbifart Stockholm. Hon hör sprängningarna från bygget, ibland så sent som klockan tio på kvällen, och påminns om vad som är på väg.
Det är en rättvisefråga och en klimatfråga
– Jag är jättestörd av det här vägbygget, av det som pågår nu, men framförallt när jag vet hur det kommer att bli. Det är en rättvisefråga och en klimatfråga. Jag själv kommer att lida av det, men i första hand tänker jag på alla barn som bor här. Oavsett om det är vanliga bilar eller elbilar, som kommer köra på vägen, så blir det partiklar från dubbdäck och vägbanor som är dåliga för barn att andas in.
Anita Karp bor mellan två framtida trafikplatser och hon menar att när Förbifart Stockholm är färdigbyggd kommer hon ofrånkomligen störas av buller från ett eller annat håll. Hon har gått på Trafikverkets samråd för att lyfta frågan ur ett barnperspektiv och där fick hon ett visst gehör. Myndighetens informatör menade att om bara tillräckligt många protesterade så kunde det gå att påverka i någon mån. Stärkt av det har Anita Karp försökt få sina grannar engagerade i frågan, men det har inte lyckats särskilt bra.
Om bara tillräckligt många protesterade så kunde det gå att påverka
– Jag har inga små barn nu, men det är inte bra för äldre heller. Partiklarna är så små att de går in i blodet och kan orsaka hjärt- och kärlsjukdomar. Jag har tänkt länge att jag kommer bli tvungen att flytta. Men samtidigt vet jag inte vart jag skulle ta vägen. Jag har bott i Akalla sedan 1986.
Förbifart Stockholm kommer när den är färdigbyggd att bli en 21 km lång motorväg, som är avsedd att knyta ihop Stockholm från Kungens kurva i söder till Häggvik i norr. Från början var det tänkt att vägen skulle gå genom Grimstaskogen och över vattnet runt Lovön och Kungshatt. Men efter omfattande protester från boende i Hässelby och på Ekerö kommer 18 km av vägen att gå i tunnel under dessa områden. Trafikplatserna där vägen kommer upp till ytan igen ligger i Hjulsta, Akalla och Skärholmen.
En av världens längsta sexfiliga motorvägstunnlar
– Det är ingen komplott eller konspiration, det är bara minsta motståndets lag. Innerstaden börjar bli som ett reservat med sina stadsodlingar, folk vill ha det grönt hemma, äta veganskt och så vidare. Folk som bor där kanske känner jurister och andra inflytelserika personer dessutom.
Tunneln som kommer att bli en av världens längsta sexfiliga motorvägstunnlar kommer att få påfarter i Vinsta, Häggvik och på Lovön. För att det inte ska bli för stora utsläppshalter vid dessa trafikplatser kommer ett antal frånluftstorn att placeras i närheten av dem. De som kritiserar bygget av Förbifarten brukar argumentera att vägen kommer att orsaka störst miljöpåverkan i redan utsatta områden och det håller Anita Karp med om.
De som kan flytta kommer att göra det
– De här områdena kommer ju bli otrevligare och sämre att bo i. Tänk smutsiga fönster och utemöbler, buller, luftföroreningar och så vidare. De som kan flytta kommer att göra det. Att Förbifart Stockholm kommer minska trafikmängden stämmer inte, för om man ökar tillgängligheten så att det blir lätt att köra bil så kommer ju folk välja att göra det.
Hon gläds åt att bygget i alla fall står stilla på Lovön efter att det uppdagats stora säkerhetsproblem. Det leder till att hela vägen försenas och att den kommer bli ännu dyrare. Den officiella prislappen landar för tillfället på 37,7 miljarder och trafikstarten flyttades nyligen fram till år 2030. Anita Karp hoppas fortfarande att vägen ska stoppas.
En dröm om ungdomarna som bor här skulle känna att det här är deras fråga
– Det vore en dröm om ungdomarna som bor här skulle känna att det här är deras fråga. Om de förstod vilken varböld för klimatet vi har här och om någon ungdomsorganisation, typ Fridays for Future eller Extinction Rebellion och Greta Thunberg skulle engagera sig, då tror jag det skulle vara möjligt.