Erik Lundins sommar i P1 är som att lyssna på en timmes utdragen remix av Suedi utan beats. Låten är 4 minuter och 20 sekunder. Det betyder inte att sommarprogrammet är segt, det är bara ett annat sätt att säga samma sak till en annan målgrupp. Skicklig mottagaranpassning av en begåvad berättare.

Erik Lundin har ett sätt att använda språket som vittnar om att han är en äkta konstnär. Ni vet de där människorna som med helt vanliga bokstäver, färger, ackord eller andra uttryck skapar magi genom sina kombinationer. På något sätt lägger han orden så att de bildar gåshudsframkallande lines. I sina låttexter gör han det hela tiden, i sommarpratet är det inte samma sak, men då och då händer det.

Temat är identitet och givetvis rymmer det massor av komplexa historier. Det är ju oftast lite av både det ena och andra som formar oss som individer. Han har konstant flow, men ibland är formuleringarna nästan för smarta för historiens bästa, en slags yrkesskada antar jag.

Erik Lundin älskar ord. Förortsslang, gamla ord på norrländsk dialekt, raptexter, rasistiska skällsord och göteborgsskämt avhandlas. Men också händelser som inte går att beskriva med ord, trots att det är han själv som upplevt dem. Den strukturella vardagsrasismen och det konstanta ifrågasättandet som genom sitt eviga nötande aldrig lämnar honom ifred.

Det finns många förortsungar med knegarfarsor som mer eller mindre bokstavligen vandrat in i Sverige för att ge sina barn allt det fina som barn kan få i Sverige. Många som å andra sidan kan följa sina rötter långt tillbaka till den svenska glesbygden. Det finns många barn som växer upp med både sommarstugor och ortensommar, både Kolmårdens djurpark och becknarvänner, både privilegier och PTSD. Många svennebarn som inte ser ut som Kalle på kaviartuben. Erik Lundin är en av dem.

Hans sommar följer till stor del det klassiska formatet för ett sommarprat i Sveriges radio: Från uppväxt, genom motgångar till framgång. Hans historia är inte unik, men den är spännande, aktuell och viktig för att förstå situationen i de områden som brukar kallas utsatta.

Du kan lyssna på Erik Lundins sommarprat på Sveriges Radio.

Anna Nygård
Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio
Print Friendly, PDF & Email
Lämna ett svar
You May Also Like

Teknologins risker framställs på ett läskigt sätt

Imran Mohamoud i klass åtta på Enbacksskolan har sett The Invisible Man. En skräckfilm som är både lärorik och skrämmande realistisk.

Kellermans konst i Husby konsthall till den 2 maj

Egentligen skulle utställningen heta Känslor, trivialiteter och annat krafs. – Men på affischen blev det Människor, trivialiteter och annat krafs. Det blev fel, men det gör ingenting, säger Gudrun Kellerman på telefon från byn Knäred i Halland.

Mizeria, del 30: Live från häktet

Dom tog min dator och min telefon. Allt jag hann göra var att ringa morsan och dra en lögn om att jag ska ta en sista minuten till Grekland för att rensa huvudet. Hon vet att jag mår fett dåligt så hon sa inget, bara att jag skulle köpa någon olja, som att den inte finns här. Aicha kommer koka när hon får veta att jag fick åka bara sådär. Mizeria är Nyhetsbyrån Järvas sommarföljetong som publiceras med ett avsnitt varje dag.

Mizeria, del 1: Tvillingsyskon i UFC-match

Mizeria är Nyhetsbyrån Järvas sommarföljetong som publiceras med ett avsnitt varje dag. Boken är skriven av Husbys egna Melody Farshin och utgiven på Bonnier Carlsen 2018. Mizeria är en ungdomsbok om tvillingarna Aicha och Ali och deras liv i en miljonprogramsförort där allt fler unga stryker med i ouppklarade dödskjutningar.