Ingen är nöjd med att rulltrapporna på t-banestationen i Rinkeby inte funkar. Jag förstår vilka problem det skapar. Inte minst för alla människor i Rinkeby som jobbar i vård, omsorg, kör bussar och alla andra jobb som gör att vårt samhälle fungerar varje dag och särskilt nu.

Det är heller inte första gången. Det var en liknande situation på t-banan i Rinkeby förra året. Jag var där då och satt i möten med de som sköter rulltrapporna för att se hur vi kan minska risken för att det här ska hända.

Fungerande rulltrappor och hissar är av högsta prioritet för mig

Fungerande rulltrappor och hissar är av högsta prioritet för mig. Det är därför vi lägger en och en halv miljard för att byta ut och renovera rulltrappor och hissar. Det är därför vi tittar hur vi kan skapa ”smartare” rulltrappor som inte bara stannar när de gått sönder utan förvarnar när delar snart behöver bytas ut.

Det är däremot viktigt att förstå varför detta problem inträffar. En rulltrappa står still på grund av att den saknar en viktig reservdel som behöver tillverkas manuellt i Tyskland. Den nedåtgående rulltrappan kan bara åka nedåt. Vad gäller den sista rulltrappan så pågår det arbete med att få den att fungera så snabbt som bara möjligt.

Att alla rulltrappor står still eller att det bara går att åka nedåt och att människor därmed trängs i hissen är inte tillfredsställande. Så ska det aldrig behöva vara och verkligen inte just nu. Det är inte ens en fråga. Mitt löfte till Rinkebyborna är att gå till botten med problemet och så snabbt det bara går leverera rulltrappor som fungerar.

Tomas Eriksson (mp) miljö- och kollektivtrafikregionråd
Lämna ett svar
You May Also Like

Varför vill man så lite med Järva?

Brottsförebyggande rådet, Brå, har presenterat en studie som visar att Sverige är det enda landet i Europa där dödsskjutningarna ökat sedan år 2000. I studien jämförs dödligt skjutvåld i Sverige med andra 22 europeiska länder under 19 års tid, mellan 2000 och 2019, och den visar att Sverige har näst flest dödsskjutningar i Europa efter Kroatien. Järva står för en stor del av statistiken på senare tid.

Clara Lindblom borde välkomna Hembla i Sveriges Allmännytta

Genom Hemblas och andra privata bostadsbolags associerade medlemskap i Sveriges Allmännytta kan vi tillsammans driva på för ett ökat socialt ansvarstagande i branschen. Ännu närmare samverkan mellan privata och allmännyttiga bolag kommer att gynna hyresgästerna och stadsdelarna där bolagen finns. Medlemskapet är inte ett kvitto på att man historiskt gjort allting rätt. Avstamp tas i att bolagen uppfyller kraven för medlemskap och den ambition de har framåt.

Att arbetare utnyttjas är ett strukturellt problem

Slutreplik av den socialdemokratiske riksdagsledamoten Anders Österberg i debatten om Zalando-lagret, där Ingram Micro som driver lagret tidigare besvarat kritiken.

Trappan i Rinkeby visar att Stockholm inte är för alla

De nuvarande byggherrarna saknar vision för 20 procent av stadens invånare. Det märks på de begränsade möjligheter som personer med en funktionsnedsättning har på våra gator. Men det krävdes en trappa i Rinkeby för att det skulle bli uppenbart att staden inte längre hyser några höga förhoppningar om att staden ska vara till för alla