Mellan södra Järva och köpcentrumen i Barkarby/Veddesta tar det en kvart att cykla. Kanske en timme att gå. Om det inte vore för att Trafikverket stänger av gång- och cykelförbindelserna för att bygga världens dyraste motorväg, Förbifart Stockholm.
I kombination med Trafikverkets tidigare arbeten med Mälarbanan har Förbifartsbygget effektivt stoppat möjligheterna att ta sig gåendes eller cyklandes mellan södra Järvafältet och handelsplatserna i Järfälla de senaste åren.
Det började med att cykelbanan mellan Spånga och Barkarby skulle vara avstängd mellan 27 mars och 30 april 2017. Sedan visade det sig att Trafikverket ändrat sig och sade att den skulle öppna efter sommaren. Men inte förrän i slutet av september året därpå öppnade den, för att sedan stänga återigen i april 2019.
Biltrafiken får inte sinkas
Under tiden passade Trafikverket på att riva den alternativa förbindelsen som fanns. Gång- och cykelbron över Akallalänken på Järvafältet mellan Trafikplats Hjulsta och Hästa gård stängdes av och revs i november 2018.
När man stänger av bilvägar i samband med vägarbeten ser man alltid till att det görs ordentliga omledningar. Finns inga bra alternativa vägar bygger man alltid nya tillfälliga. Vid minsta påverkan anläggs nya körbanor med makadam, asfalt, blinkande skyltar och vägmarkeringar. Biltrafiken får inte sinkas.
När det gäller gående och cyklister är det skit samma
Men när det gäller gående och cyklister är det skit samma. Några nya omledningar görs inte. Hänvisningarna görs till befintligt nät, som innebär flera kilometer längre vägar. I fallet med bron vid Hjulstakorset hänvisar Trafikverket till en omväg via Akalla, i kommande fyra års tid.
Två kilometer extra för gående motsvarar runt tre mil för en bilist. Det skulle aldrig accepteras för biltrafiken med en sådan omväg i så många år.
I Trafikverkets plandokument är det fina ord: “För att åstadkomma verklig kundnytta måste transportsystemet fungera även när det uppkommer störningar i samband med bygg- och underhållsarbeten. Det måste synas att alla resenärer är viktiga, med en extra tonvikt på kollektivtrafikanter, cyklister och fotgängare.”
När Trafikverket bygger världens dyraste väg läggs inte ett öre på mer klimatsmarta alternativ att ta sig fram
40-60 miljarder läggs på världens längsta sexfiliga motorvägstunnel och Sveriges mest påkostade infrastrukturprojekt genom tiderna, för att biltrafiken ska kunna fortsätta öka. Men när Trafikverket bygger världens dyraste väg läggs inte ett öre på att se till att mer klimatsmarta alternativ ska kunna ta sig fram.
Trots att köpcentrumen också är byggda för bilar, bilparkeringar och bilvägar går det alldeles utmärkt att cykla och handla. Och det är, bortsett från avgaserna, extra trevligt när man kan susa förbi en stillastående bilkö och parkera direkt vid någon varuhusentré. Men man får passa på. För nu är det dags igen.
I julas öppnade äntligen gång- och cykelvägen mellan Spånga och Barkarby, men nu i vår ska den stängas för mer motorvägsbyggen. Den öppnar till hösten, säger Trafikverket. Vi får väl se om det blir något med det.