Hållplatsen för buss 179 i Kista centrum ska flyttas ut till en refug mitt i gatan.
– Hur tänker de? Det kommer att blir farligt för alla barnfamiljer som står där och väntar, säger medborgarvärden Mohamed Hagi Farah.
Den som åker med buss 179 från bussterminalen i Kista centrum, i riktning mot Vällingby, vet att köerna till bussen är oändliga i rusningstrafik. Krav på extraturer har tidigare förts fram i en insändare bland annat här på Nyhetsbyrån Järva. Gamla och unga, barnfamiljer med vagnar, alla får kämpa för att över huvud taget komma ombord på bussen.
Imorgon, söndagen den 9 december, flyttas hållplatsen till en refug mitt ute i gatan. Det gäller både buss 178 och buss 179.
– Varför, undrar Mohamed Hagi Farah. Det kommer att bli besvärligt, särskilt för barnfamiljer. Nu måste de över gatan för att komma på bussen, det är farligt.
Refugen kommer knappast räcka till för de mängder resenärer som i rusningstid väntar på bussen. Redan tidigare har taxistolpen flyttats bort från trottoaren, något som taxichaufförerna protesterade mot. För dem som åker färdtjänst är det krångligt att ta sig ut över en trafikerad gata.
Flygbussarna stannar som vanligt
Men flygbussarna, som inte har särskilt tät trafik och inte heller så många passagerare som 179:an, de ska även i fortsättningen stanna vid den gamla hållplatsen.
– Varför flyttar man inte på deras hållplats istället, frågar Hagi Farah.
Enligt Claes Keisu, presskommunikatör på SL, så är flygbussarna inte något SL kan råda över.
– Om någon kommersiell aktör vill använda våra stoppställen kan inte vi neka dem. Vi äger bara bussväderskydden och stolpen, själva hållplatsen är kommunens.
SL:s pressansvarig svarar i ett mejl att ”förändringen är en del av handlingsplanen för förbättrad framkomlighet för stombussar”, alltså bussar som 179:an.
– Vi vill flytta på dem för att förenkla körvägen från terminalen, säger Claes Keisu. Danmarksgatan blir dessutom enkelriktad för bilister, i den riktning som bussarna går.
Inget är hugget i sten
Beslutet att göra den här förändringen är gjort i ett samarbete mellan Trafikförvaltningen, Stockholms stad, Trafikverket och bussbolaget Arriva.
– Det är klart att man har tänkt på säkerheten och har bedömt att det ska fungera, säger Claes Keisu. Men inget är hugget i sten, allt ska utvärderas om några månader.