I söndagens solsken bestämmer jag mig för att ta en promenad till Willys i Rissne, som många av oss på Rinkebysvängen brukar göra. 
På vägen strax utan för Rinkebysvängens hyreslägenheter möts jag av en vanlig syn – berg av sopor och slängda möbler.
Denna gång är det en stor brun soffa som ligger och skräpar utanför miljöstationen. Det är en ganska vanlig syn, att möbler ligger och skräpar utanför miljöstationen. Andra gånger är det högar med skräp och värst är det under helgerna.
Det är en ganska vanlig syn, att möbler ligger och skräpar
Inne i miljöstationen  ligger det alla möjliga sopor utspridda på marken. Jag fortsätter min promenad och ser hur sopor ligger bredvid eller bakom de röda sopnedkasten. Vidare nedför gatan finner jag hushållssopor kastade i papperskorgen, som av någon anledning hamnat utanför och som slitits sönder av djur, troligtvis av råttor eller fåglar.
Detta nedskräpningsproblem upplevs av många grannar som frustrerande, nedbrytande och irriterande. Min tanke är att gnälla, klaga, bli arg och frustrerad gör ingen skillnad i sak. Jag vet, att många boende på Rinkebysvängen vill ha det rent och fint, vi grannar har ofta talat om detta.
Mitt förslag är att alla tar sitt ansvar!
Mitt förslag är att alla tar sitt ansvar! Alla från kommunen, till fastighetsägarna, i detta fall gäller det HSB, och hyresgästerna. Vi ska också se till att våra besökare tar sitt ansvar.
I skolan och på SFI bör man förklara hur man kastar skräp i Sverige. Det finns ju skillnader från land till land hur man hanterar skräp. Det är kanske inte så lätt att veta eller förstå för den som är ny i landet.
Det har även spekulerats i att företag och folk som inte bor här, dumpar sitt avfall hos oss. Det borde vi också hålla koll på tillsammans.
Att bolla runt ansvaret löser ingenting. Mitt förslag är därför att alla tar tag i detta problem.
Det här är ju en fråga om hälsa, hur vi mår i vårt område och även en viktig miljöfråga. Det är viktigt att skräp återvinns så långt det är möjligt.
Ge föreningar en slant om de gemensamt städar upp
Ett annat förslag är att ge föreningar en slant om de gemensamt städar upp där de verkar. De skulle även utbilda sina medlemmar i hur man kastar skräp och återvinner sina sopor.
Jag tror att det här är något vi verkligen klarar av att lösa tillsammans om den riktiga viljan finns.
Nikoletta Dolfin
Lämna ett svar
You May Also Like

Näringslivets representanter ger Reactor sitt stöd

De senaste veckorna har vi följt utvecklingen genom ett flertal artiklar på Nyhetsbyrån Järva gällande nedläggningen av träffpunkterna Reactor och Ungdomens Hus. Vi vill med denna insändare fokusera på den potential vi upplevt bland unga i Husby där träffpunkten Reactor spelat en central roll. 

Så påverkar pandemin oss som går på gymnasiet

Den 17 mars 2020 fick gymnasieeleverna beskedet att skolorna stänger. Mindre än en timme efter att nyheten kom kunde vi elever träffa reportrar utanför vår skola som ville intervjua oss om hur vi kände inför detta. Jag minns, att alla var lyckliga över beskedet och även nyfikna på hur det skulle bli. Det liknande en scen i en film, saker höll på att ändras.

IFK Lidingö FK svarar på kritiken

Igår skrev Said Ali, tränare för AIF Kista Futsal P07, ett öppet brev till IFK Lidingö. Han var orolig för den ökande rasismen inom ungdomsfotbollen. Hans lag hade utsatts för rasistiska påhopp under en fotbollsturnering i helgen. Nu svarar klubbchefen på kritiken.

Den egentliga kritiken av Träningpoddens avsnitt 197

Den 22 november släppte Träningspodden, som leds av TV-profilen Jessica Almenäs och Lovisa Sandström, ett avsnitt där Jessica berättar om en basketmatch hon spelade i Husby. Där beskriver Jessica bland annat Järvas damlag som läskiga, aggressiva och hotfulla, men diskussionen slutar inte där.