Cherrie och Khadija

Kampanjen ”Kavla upp” är ett initiativ för att öka vaccinationsviljan bland svenskarna. Medverkar gör flera stora kända profiler, bland annat artisten Cherrie och matbloggerskan Khadija Mahamud, som föredöme för att få det svenska folket att gå och vaccinera sig.

Imorgon drar kampanjen ”Kavla upp” igång, en vaccinationskampanj för solidaritet mellan alla svenskar inför vaccineringen mot covid-19. Ett hundratal kända svenska profiler deltar i kampanjen för att med sin kraft bidra till att öka vaccinationsviljan. Bland dessa finns Cherrie, R&B-artisten från Västerort och matbloggaren Khadija Mahamud som har bott både i Rinkeby och i Husby.

Tänk till innan du fattar ett beslut

– Det är otroligt viktigt att vaccinera sig för det handlar inte bara om dig själv, utan hela din omgivning. Tänk till innan du fattar ett beslut, säger Khadija Mahamud till Nyhetsbyrån Järva.

Kampanjen är ett sätt att hjälpa till att övertyga befolkningen att vaccinering är det enda effektiva sättet för att stoppa smittspridningen. Om samhället ska kunna hindra virusets framfart och stoppa fler mutationer behöver minst 80 procent av den vuxna befolkningen vara immuna, helst fler. Men det finns en oro och viss tvekan hos en del och det är till dem som kampanjen ”Kavla upp” främst vänder sig. Kampanjnamnet syftar på att kavla upp ärmen för att låta sig vaccineras, men också som en solidaritetshandling där alla gemensamt ska arbeta för att ta oss ur pandemin.

Vi vaccinerar oss inte enbart för att vi själva ska hålla oss friska, vi gör det även för varandra

”Kavla upp” är ett privat initiativ av Sveriges Kommunikationsbyråer och är helt finansierad genom privata donationer från olika näringslivsprofiler, bland annat Karl-Johan Persson, styrelseordförande på H&M och Daniel Ek, grundare och vd på Spotify. Folkhälsomyndigheten och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har gett tummen upp till initiativet och kampanjen.

– Det vaccinationsprogram som nu pågår är en historisk ansträngning av ofattbara proportioner och kan kanske vara det viktigaste vi gjort i modern tid. Vi vaccinerar oss inte enbart för att vi själva ska hålla oss friska, vi gör det även för varandra, säger Helena Westin, initiativtagare och ordförande Sveriges Kommunikationsbyråer, i ett pressmeddelande.

Eleni Terzitane
Foto: Kerstin Gustafsson Figueroa/Mattias Edwall
Lämna ett svar
You May Also Like

Efterlängtad seriepremiär blev en stor publikfest

Division 4 Norra hade seriepremiär på tisdagskvällen och det började med derbymatch mellan Kista SC och Husby FF. En match som lockade flera hundra i publiken.

Avtalet med Riddarens vårdcentral i Akalla sägs upp

Region Stockholm säger upp vårdavtalen med tre vårdcentraler. Det handlar om Riddarens vårdcentral i Akalla, och motsvarande vårdcentraler i Märsta och Tyresö. Anledningen är allvarliga brister i hur ekonomin har skötts och även hur läkemedel hanterats.

S-kvinnorna rustar sig inför valet

– Bara ett kryss på varje valsedel, annars blir valsedeln ogiltig. Det…

P4 hade frukostseminarium om den lokala journalistiken

Sveriges Radio anordnade frukostseminarium på onsdagsmorgonen om lokal journalistik under rubriken Min lilla stad – om hur den lokala storstaden bevakas av medierna. Nyhetsbyrån Järvas chefredaktör Kerstin Gustafsson Figueroa var en i panelen.