Cherrie och Khadija

Kampanjen ”Kavla upp” är ett initiativ för att öka vaccinationsviljan bland svenskarna. Medverkar gör flera stora kända profiler, bland annat artisten Cherrie och matbloggerskan Khadija Mahamud, som föredöme för att få det svenska folket att gå och vaccinera sig.

Imorgon drar kampanjen ”Kavla upp” igång, en vaccinationskampanj för solidaritet mellan alla svenskar inför vaccineringen mot covid-19. Ett hundratal kända svenska profiler deltar i kampanjen för att med sin kraft bidra till att öka vaccinationsviljan. Bland dessa finns Cherrie, R&B-artisten från Västerort och matbloggaren Khadija Mahamud som har bott både i Rinkeby och i Husby.

Tänk till innan du fattar ett beslut

– Det är otroligt viktigt att vaccinera sig för det handlar inte bara om dig själv, utan hela din omgivning. Tänk till innan du fattar ett beslut, säger Khadija Mahamud till Nyhetsbyrån Järva.

Kampanjen är ett sätt att hjälpa till att övertyga befolkningen att vaccinering är det enda effektiva sättet för att stoppa smittspridningen. Om samhället ska kunna hindra virusets framfart och stoppa fler mutationer behöver minst 80 procent av den vuxna befolkningen vara immuna, helst fler. Men det finns en oro och viss tvekan hos en del och det är till dem som kampanjen ”Kavla upp” främst vänder sig. Kampanjnamnet syftar på att kavla upp ärmen för att låta sig vaccineras, men också som en solidaritetshandling där alla gemensamt ska arbeta för att ta oss ur pandemin.

Vi vaccinerar oss inte enbart för att vi själva ska hålla oss friska, vi gör det även för varandra

”Kavla upp” är ett privat initiativ av Sveriges Kommunikationsbyråer och är helt finansierad genom privata donationer från olika näringslivsprofiler, bland annat Karl-Johan Persson, styrelseordförande på H&M och Daniel Ek, grundare och vd på Spotify. Folkhälsomyndigheten och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har gett tummen upp till initiativet och kampanjen.

– Det vaccinationsprogram som nu pågår är en historisk ansträngning av ofattbara proportioner och kan kanske vara det viktigaste vi gjort i modern tid. Vi vaccinerar oss inte enbart för att vi själva ska hålla oss friska, vi gör det även för varandra, säger Helena Westin, initiativtagare och ordförande Sveriges Kommunikationsbyråer, i ett pressmeddelande.

Eleni Terzitane
Foto: Kerstin Gustafsson Figueroa/Mattias Edwall
Print Friendly, PDF & Email
Lämna ett svar
You May Also Like

Många deltog i minnesstunden i Rinkeby

Fältare och medborgarvärdar, från förvaltningen och olika samverkande organisationer, samlades med ungdomar och anhöriga för en minnesstund efter den senaste dödsskjutningen i Rinkeby.

Fototävlingen som lyfter fram talanger från Järva

#MinaKvarter är en fototävling för att lyfta fram den talang, nyfikenhet och kreativitet som finns i Järva. Under våren 2019 kommer tävlingen gå av stapeln för andra året i rad. Teman för året är mångfald, jämlikhet, klimat och miljö.

Skriv en text och vinn ett pris

Har du texter liggande i byrålådan som väntar på att bli lästa av världen? Nu har du chansen att få dem både lästa och prisade i någon av de lokala texttävlingarna som pågår just nu i Järva.

Ny stadsdelsdirektör i Rinkeby-Kista föreslagen

Till ny stadsdelsdirektör i Rinkeby-Kista föreslås Susanne Leinsköld. Den nuvarande stadsdelsdirektören Ulla Thorslund går i pension och Susanne Leinsköld väntas tillträda den 13 maj.