Spånga-Tensta stadsdelsförvaltning utsatt för hot.

Andra dagen på jobbet efter semestern fick de anställda i Spånga-Tensta stadsdelsförvaltning mejl om att förvaltningen har utsatts för hot. Därför kallades alla till ett extra frukostmöte idag på fredagsmorgonen.

– Eftersom vi haft tidigare händelser med angrepp på våra lokaler, så tar vi sådana missnöjesyttringar på största allvar, säger stadsdelsdirektör Fredrik Jurdell.

Det var Fredrik Jurdell som tog emot det som han kallar ”en missnöjesyttring”.
 – Det handlar om samma missnöje som kom till uttryck för ett år sedan. Det gamla historier och handlar om beslut som fattades före min tid.

Det gäller bland annat Sociala insatsgruppen, SIG, och hur det arbetet har förändrats. Fredrik Jurdell vill inte säga hur missnöjet yttrade sig, om det kom mejl, telefonsamtal eller var ett möte.
 – Jag vill inte gå in på några detaljer. 

Det var tidigare i våras som ett brinnande bildäck slängdes in i förvaltningens lokaler. Sedan dess har entrén byggts om och gjorts säkrare. Dessutom angreps Medborgarkontorets lokaler i Tensta centrum.

Handlar det om ett konkret hot denna gång?

 – Nej, det skulle jag inte kalla det. Det var mer en en önskan om att nu måste det hända positiva saker.

Men bara ett uttalat allmänt missnöje kan väl inte leda till ett extra frukostmöte?

 – Mitt jobb är att ta all oro på största allvar, även när det kommer missnöjesyttringar som påminner om det som hänt tidigare. Bättre att vara transparent och vidta nödvändiga åtgärder än att mörka händelser.

Har du polisanmält händelsen?
 – Ja, absolut.

Kerstin Gustafsson Figueroa
Lämna ett svar
You May Also Like

”Våldet har ökat med 40–50 procent under pandemin”

Under pandemin har våldet i nära relationer ökat markant runt om i hela världen. – Det är viktigt att våga fråga och reagera om man misstänker att någon blir utsatt för våld. Vi måste ta hand om våra grannar, säger Anna-Karin Rybeck som är forskare och egenföretagare.

Fullsatt när tryggheten i Järva diskuterades

Ilyas Hassan var nöjd med uppslutningen till seminarierna som Förorten mot våld…

Föreningslivet diskuterades när Järva röstar drog igång

Hur mår Järvas föreningsliv? Det var ämnet för första paneldebatten under eventet Järva röstar, som ägde rum under lördagen i Folkets Husby. – Föreningslivet mår som människorna mår, konstaterade Ari Karim, representant för föreningen Ort till Ort.

Nu börjar firandet av Eid al-adha!

Vid halv tio på söndagsmorgonen är bönen i moskén i Husby över. Folk strömmar ut från lokalen. Alla är finklädda och många ställer upp för att ta familjefoton. – Den här helgen är det särskilt viktigt att umgås med familj, släkt och vänner, säger Hooda Warsame, som bor hos sin moster i Husby.