Yasin är tillbaka med ett efterlängtat album. Nu är masken av och vi får en glimt av den riktiga Yasin. Sårbar, borttappad i sina sorger men även om hans väg tillbaka till toppen.

Albumet är väl uttänkt och visar Yasins mångsidighet. Men även hans begåvning att kunna skriva på ett sätt som är poetiskt samtidigt som han är lekfull med orden. Han gestaltar sitt liv på ett sätt som bjuder in lyssnaren och man tar till sig varje ord.

Svårt att säga något dåligt om albumet

Efter sin hyllade EP ”Handen Under Mona Lisas Kjol (PT:1) i januari satt Yasin häktad för mord i tre månader. Trots det dominerar han topplistorna i Sverige, vilket visar på hans drivkraft att aldrig ge upp. I “Buzz Light Year” ifrågasätter han P3 om han är för gata för deras priser.

Svårt att säga något dåligt om albumet. Det är komplett och med andra ord ett mästerverk. Allt du behöver i ett hiphop album, äkta och mångfacetterad.

Zamzam Bouraleh  

Genre: Hiphop 
Artist: Yasin 
Album: ”98.01.11”
Skivbolag: MadeNiggaMusicBästa spår:
“Drownin”
Betyg: 4/5

Lämna ett svar
You May Also Like

Gå bara, del 21: Ett fängelse lagrat i ens fingertoppar

Det här är del 21 i Nyhetsbyrån Järvas följetong Gå bara. Abdi mellanlandar i Tyskland på väg tillbaka till Sverige. Men där grips han och sätts på ett nytt plan. Tillbaka till Malta igen.

Mizeria, del 7: Passar hans efternamn mitt förnamn?

Idag handlar det om Aicha och Nano, killen hon ständigt har i tankarna. Och väninnornas syn på situationen. Är han värd att satsa på?  Mizeria är Nyhetsbyrån Järvas sommarföljetong som publiceras med ett avsnitt varje dag.

När orten tar plats i litteraturen

Om platsens betydelse i litteraturen handlade samtalet på Eggeby gård mellan författarna Gunilla Lundgren, Seluah Alsaati och Melody Farshin. De har alla skrivit böcker där Järva spelar en väsentlig roll.

Gå bara: Förord

I morgon den 1 juli börjar Nyhetsbyrån Järvas sommarföljetong. Boken heter Gå bara och är skriven av Abdi Elmi och Linn Bursell. Den är utgiven på Ordfront förlag 2016. Idag publicerar vi förordet av Linn Bursell och Abdi Elmis introduktion till boken.