Husbymoskén var tvungen att stänga ner den 24 november 2020 för att förhindra smittspridningen av covid-19. Nu har moskén öppnat upp på nytt och håller sig till Folkhälsomyndighetens restriktioner.

Den 1 juni 2021 slog Husbymoskén upp dörrarna efter sex månaders tid. Under dessa sex månader fanns det fortfarande möjlighet att be, men det skedde utomhus i Husby Gård. Nu står dörrarna öppna för enbart 50 personer och imorgon kommer även den tredje fredagsbönen, sedan restriktionerna lättades, att hållas i moskén. Något som Omar Sayed, kassör i församlingen i Husby, tycker känns väldigt bra.

 – Moskén är inte enbart en plats för folk som vill be. Det är en träffpunkt där alla kan samtala och umgås.

Zamzam Bouraleh
Lämna ett svar
You May Also Like

”Ibland måste man göra det man inte vågar”

– Vi har i alla tider gått ihop för att kämpa för våra rättigheter. Så gjorde människor förr, och vi borde göra samma sak idag.Lena Ericson Höijer, som skrivit boken ”Vi organiserar oss – från Sundsvallsstrejken till idag”, föreläser i Järva Folkets Park imorgon.

Somaliska akademiker vill inspirera fler unga att studera

Somaliska Akademiker är en ideell förening som finns i Stockholm, Göteborg och Linköping.  – Vi vill inspirera fler somaliska ungdomar att utbilda sig. Det finns många hinder om man inte har en akademisk bakgrund, säger Mahbuba Abdillah.

Att vilja, våga, kunna och känna sig trygg i naturen

Att utöva fysisk aktivitet och att vistas i naturen ger positiva effekter…

Kick-off för tävlingen För-orten i Kista galleria

För-orten är en tävling initierad av de Järvabaserade aktörerna BLING, Bk Bussenhus och Atletico Rinkeby. Syftet är att inspirera och locka fram fler idéer från Sveriges förorter, framförallt orterna kring Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö. Akallabon Ben Eliass, medgrundare av Estrid, kommer att tala under kvällen.