När Ort till Ort träffades i dagarna var det för att diskutera de många problemen som hyresgästerna har i husen, som ägs av Hembla, på Tönsbergsgatan i Husby. Ett av de främsta problemen var en garagedörr som hade bucklat till flera bilar.
Under söndagen träffades några medlemmar ur föreningen Ort till Ort för att diskutera de klagomål som har inkommit från hyresgästerna på Tönsbergsgatan i Husby, där Hembla är hyresvärd.
Garagedörren tryckte med full kraft på sidan av bilen så att den bucklade till bildörrarna på minst tre hyresgästers bilar
Ett av de stora klagomålen var dörren till garaget i området. Kjell Blank, som är boende på Tönsbergsgatan, är en av de hyresgäster som har fått sin bil skadad av garagedörren.
– När man kör in till garaget så kommer bilar uppifrån eller nerifrån på gatan, och då måste man stanna medan halva bilen står i garagedörren. Tidigare har sensorerna känt av att det finns en bil där så den har inte gått igen. Men under flera månader så verkade sensorerna inte fungera och garagedörren började gå igen och tryckte med full kraft in sidan av bilen så att den bucklade till bildörrarna på minst tre hyresgästers bilar, säger Kjell Blank.
Jag tror faktiskt inte att de ens hade kommit hit för att titta på den
Han gjorde en skadeanmälan till Hembla, som efter några dagar svarade att garagedörren var reparerad.
– Men det var den inte. Den hade fortfarande samma problem. Jag tror faktiskt inte att de ens hade kommit hit för att titta på den.
– Efter det skrev vi ett argt mejl och efter ytterligare några dagar kom det en reparatör som såg att sensorerna på garagedörren var helt ur funktion. Han reparerade den och nu fungerar garagedörren. Men nu är problemet ett annat, säger Kjell Blank.
Vi har frågat efter Hemblas försäkringsbolag men inte fått något svar
Han har skadeanmält bilen till sitt försäkringsbolag, men det är fortfarande ett pågående ärende om vem som är skyldig till skadan. Kjell säger att han är orolig att inte få ersättning.
– Vi har frågat efter Hemblas försäkringsbolag men inte fått något svar. Vi vill att de erkänner skadan så att man kan bevisa för sitt försäkringsbolag hur den har skett, säger Kjell Blank.
Men klagomålen tar inte slut där. Många hyresgäster klagar bland annat på att det är kallt där de har 17 grader i lägenheterna. Ett annat klagomål är städningen som är för dålig i området, de menar att oavsett vem som skräpar ned så är det hyresvärdens ansvar att se till att hålla det rent. Samma sak gäller med blockerade loftgångar där hyresgästerna anser att det är Hemblas ansvar att det följs upp.
Hyresgästerna säger också att hyresvärden även är skyldig att underhålla utrustningen på gården som börjar bli sliten. Ett annat problem för hyresgästerna på Tönsbergsgatan är att det finns för många råttor i området, och då är hyresvärden skyldig att se till att det finns skadedjursbekämpning.
De säger väldigt ofta att de aldrig fått någon felanmälan
Vad gäller råttor så är hyresgästerna oroliga för att råttor ska kunna ta sig in via en ventil på en av husfasaderna. Husfasaderna är skrovliga vilket kan göra det enkelt för råttor att klättra upp och ta sig in huset genom ventilen. Ventilen saknar ett galler som hade felanmälts redan i februari i år.
– Man felanmäler och felanmäler, men de säger väldigt ofta att de aldrig fått någon felanmälan, säger flera hyresgäster som var på plats under mötet.
Ort till Ort har skrivit ett mejl till Hembla där de kräver att problemen åtgärdas inom två veckor. Åtgärdas de inte kommer vidare rättsliga åtgärder att vidtas av Ort till Ort genom kommunen eller hyresnämnden.
Nyhetsbyrån Järva har sökt Hembla.