Raija Ikonen, rektor på Enbacksskolan i Tensta, har utsetts till årets rektor i Stockholms stad. Hon hyllas av juryn för ”ett exceptionellt engagemang för elever, personal och hela närområdet”. 

Stockholms stad delar varje år sedan 2014 ut utmärkelser ut till årets lärare, årets lärarlag, årets rektorer och årets biträdande rektorer. Lärare, andra pedagoger och skolledare kan nominera kollegor i Stockholms stad till utmärkelserna. I år bestod juryn av Lena Holmdahl, utbildningsdirektör, Lee Orberson, grundskoledirektör, och Joachim Håkansson, gymnasiedirektör.  

Ett av priserna i år gick till Raija Ikonen på Enbacksskolan i Tensta. Hon fick utmärkelsen i kategorin ”årets rektor i grundskolan”. 

– Jag är väldigt glad över den här utmärkelsen. Den är också ett erkännande för hela skolan. Jag känner stor tacksamhet över de fina eleverna i Tensta och över mina fantastiska medarbetare. Vi utvecklas tillsammans och det känns roligt att min del i det hela uppmärksammas på detta sätt, säger Raija Ikonen. 

Ur juryns motivering:

”Raija Ikonen, Enbacksskolan, har med ett exceptionellt engagemang för elever, personal och hela närområdet skapat en skola som utmärker sig med en skolanda, en stolthet och ett positivt klimat utöver det vanliga. 

Skolan står på en gedigen värdegrund, det finns ett driv och en vi-känsla hos personalen på ett sätt som håller över tid. Det finns strukturer och rutiner för att bibehålla och utveckla skolans arbete i allt från trivsel och trygghet till betygsresultat.”

Prissumman är 10 000 kronor och delas ut till Enbacksskolan för att användas till kompetensutveckling för vinnaren.

 
Lämna ett svar
You May Also Like

Årets vinnare av Tensta konsthalls Textpris för unga

Amar Jasarevic och Nasrin Mohamoud vann första och andra pris i Tensta konsthalls tävling Textpris för unga. – Jag skrek rakt ut när jag såg att jag vunnit, sade Amar Jasarevis. – Jag blev jätteglad, men hade nästan glömt att jag skickat in min text, sade Nasrin Mohamoud.

AIF Kista överklagar beslut om föreningsbidrag

AIF Kista fick knappt en tredjedel av föreningsbidraget som de ansökte om. Klubben sökte stöd för att hålla i en fotokurs för barn, men fick avslag för den delen av ansökan som avsåg inköp av kamerautrustning. Förvaltningen föreslog att barnen istället skulle använda sig av sina mobilkameror. – Man utgår från att alla barn har en telefon, säger Said Ali, ordförande i AIF Kista, som har överklagat beslutet.

Shakir Bader Attiyah gör sin sista utställning

Imorgon lördag lovas ett spektakulärt vernissage om fred och social orättvisa på Husby konsthall. Shakir Bader Attiyah från Akalla ställer ut för allra sista gången, och det gör han stort. – Det här blir ingen vanlig premiärvisning, det blir en hyperupplevelse som ska uppfylla alla ens sinnen på en och samma gång, säger konstnären.

Äntligen tillbaka på planen igen

Fotbollsstjärnan från Husby, Jabir Abdihakim, var tillbaka efter tre månaders skadefrånvaro, när hans lag Sollentuna FK besegrade Hammarby TFF igår kväll.