Erik Lundins sommar i P1 är som att lyssna på en timmes utdragen remix av Suedi utan beats. Låten är 4 minuter och 20 sekunder. Det betyder inte att sommarprogrammet är segt, det är bara ett annat sätt att säga samma sak till en annan målgrupp. Skicklig mottagaranpassning av en begåvad berättare.

Erik Lundin har ett sätt att använda språket som vittnar om att han är en äkta konstnär. Ni vet de där människorna som med helt vanliga bokstäver, färger, ackord eller andra uttryck skapar magi genom sina kombinationer. På något sätt lägger han orden så att de bildar gåshudsframkallande lines. I sina låttexter gör han det hela tiden, i sommarpratet är det inte samma sak, men då och då händer det.

Temat är identitet och givetvis rymmer det massor av komplexa historier. Det är ju oftast lite av både det ena och andra som formar oss som individer. Han har konstant flow, men ibland är formuleringarna nästan för smarta för historiens bästa, en slags yrkesskada antar jag.

Erik Lundin älskar ord. Förortsslang, gamla ord på norrländsk dialekt, raptexter, rasistiska skällsord och göteborgsskämt avhandlas. Men också händelser som inte går att beskriva med ord, trots att det är han själv som upplevt dem. Den strukturella vardagsrasismen och det konstanta ifrågasättandet som genom sitt eviga nötande aldrig lämnar honom ifred.

Det finns många förortsungar med knegarfarsor som mer eller mindre bokstavligen vandrat in i Sverige för att ge sina barn allt det fina som barn kan få i Sverige. Många som å andra sidan kan följa sina rötter långt tillbaka till den svenska glesbygden. Det finns många barn som växer upp med både sommarstugor och ortensommar, både Kolmårdens djurpark och becknarvänner, både privilegier och PTSD. Många svennebarn som inte ser ut som Kalle på kaviartuben. Erik Lundin är en av dem.

Hans sommar följer till stor del det klassiska formatet för ett sommarprat i Sveriges radio: Från uppväxt, genom motgångar till framgång. Hans historia är inte unik, men den är spännande, aktuell och viktig för att förstå situationen i de områden som brukar kallas utsatta.

Du kan lyssna på Erik Lundins sommarprat på Sveriges Radio.

Anna Nygård
Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio
Lämna ett svar
You May Also Like

När framtiden inte längre finns

”Litteraturen kan göra det möjligt för någon som aldrig har behövt fly att under några hundra sidor vandra i någon annans nedslitna skor”, skriver Mohadeseh Bayat, från årskurs 8 på Enbacksskolan i Tensta, i sin recension av Suad Alis bok ”Dina händer var fulla av liv”.

Gå bara, del 7: Sudan

Det här är del 7 i Nyhetsbyrån Järvas sommarföljetong Gå bara. Abdi är tillsammans med de andra på flykt, helt i smugglarnas händer. De tvingas kämpa som soldater trots att kriget i Somalia nu ligger långt bakom dem.

Galdem a Talk: Orten tokenism

Tokenism kan beskrivas som diversitet utan inkludering, eller som strävan efter mångfald utan representation. I detta avsnitt av Galdem a Talk avhandlas orten-tokenism och hur det kan vara att bli ”en token” på en arbetsplats, effekten av det och så blir det tips på vad man kan göra om man råkat ut för det.

Gå bara, del 21: Ett fängelse lagrat i ens fingertoppar

Det här är del 21 i Nyhetsbyrån Järvas följetong Gå bara. Abdi mellanlandar i Tyskland på väg tillbaka till Sverige. Men där grips han och sätts på ett nytt plan. Tillbaka till Malta igen.