Undersköterska i munskydd och visir.

Dalia Alnuimi från Rinkeby går sista året på samhällsvetenskapliga linjen på gymnasiet har skrivit en hyllning till sjukvårdens hjältar.

Visste ni att alla superhjältar inte bär kappa? Sjukvårdspersonalen står där med blod på händerna och kanske till och med ett lik framför sig. Sjukvårdspersonalen står där med patienter som tar sina sista andetag, med patienter som hostar dem rakt i ansiktet. Superhjältar hittar du inte bara på film, utan du hittar dem även inom vården. Superhjältar som inte bär någon mantel, endast munskydd och visir. Enligt regeringskansliet så har coronapandemin haft en stor påverkan på sjukvården. Sjukvårdspersonal är några vi alla underskattar, de som är våra räddare i nöden, våra superhjältar. Alla gånger som de jobbat dag och natt för att kunna ge oss den service och trygghet vi behöver, alla gånger de jobbat övertid utan extra tillägg för vår skull.

Deras leende på läpparna, även om arbetsdagen varit lång och jobbig och även om de inte fått lunch på utsatt tid och magen kurrar, så har de ett leende på läpparna. Även om patienten ofta klagar att de fått vänta i timmar.

Vi har alla lärt oss att när vi blir sjuka så söker vi oss till sjukvården, och får hjälp av personalen på plats. Den tryggheten bör vi heller inte ta det för given.

Mitt sätt att tacka sjukvårdspersonalen är att respektera restriktionerna

Närmare varannan sjukvårdspersonal i världens låginkomstländer saknar idag tillgång till rent och rinnande vatten. Det här gör att tusentals sjukvårdspersonal runt om i världen inte kan tvätta händerna på ett bra sätt, vilket i sin tur kan leda till att de själva riskerar att bli smittade med olika sjukdomar. Alla dessa risker tar de för att hjälpa till. Men som tur är har vi inte just det problemet i Sverige. 

Mitt sätt att tacka sjukvårdspersonalen är att respektera restriktionerna genom att inte festa, eller vistas i olika folksamlingar. Jag bär alltid munskydd i kollektivtrafiken, jag har heller inte kramat mina nära och kära på ett bra tag och uppmanar er att göra detsamma.

Men det är inte bara under coronapandemin som sjukvårdspersonalens superhjältar finns tillgängliga, utan också vid förlossningar, de har troligtvis hjälpt till när du föddes, när du blivit sjuk och kommer förmodligen vara där när du avlider. De kommer göra allt som krävs för att rädda ditt liv. De tar även hand om och hjälper våra äldre. Därför bör man vara tacksam och hylla deras fantastiska arbete.

Man bör hylla deras mod & kraft. Hylla deras passion till arbetet dom utför. 

Sjukvårdspersonalen gör verkligen det en superhjälte bör göra och det är att rädda liv. Superhjältar finns inte bara på film, och alla superhjältar bär heller inte kappa

Dalia Alnuimi
Lämna ett svar
You May Also Like

Jag går runt med en ständig oro

När jag läser i tidningar eller sociala media om att vårdpersonal, som inte är så gamla, dör på grund av att de har blivit smittade på jobbet, blir jag orolig. Jag går faktiskt runt med en ständig oro.

”Järvas barn ska inte vara rättslösa”

Strukturell rasism och diskriminering genomsyrar vårt samhälle. Detta måste stoppas, och det är genom politik och rättsväsende som medborgares möjlighet till förändring och upprättelse ska säkras.

Afrofobin är ett utbrett fenomen i vårt samhälle

Afrofobin har sina rötter i den transatlantiska slavhandeln och en forskarrapport visar att afrofobin fortsätter även idag i vårt samhälle.

En vanlig dag i mitt liv just nu

Sömnsvårigheter och noll rutiner, så ser mina dagar ut just nu. Sena nätter och tidiga mornar med distansundervisning.