Nimo MOhamed driver numera kafé och restaurang i Tensta konsthall.

Första dagen serverades morots- och pumpasoppa med somaliskt majsbröd.
 – Imorgon blir det falafel och grillad halloumi. En annan dag grillspett och ris på somaliskt vis, säger Nimo Mohamed, som driver NIMOS KÖK i Tensta konsthall.

Igår, tisdagen den 4 februari, öppnade NIMOS KÖK och Tensta konsthall kan återigen erbjuda både mat och fika till alla besökare.
 
Nimo Mohamed är ny i konsthallen, men ingen nybörjare i restaurangbranschen. I tre år har hon arbetat på Yalla Rinkeby och på Södermalm i Stockholm. Och sedan ännu längre tillbaka driver hon ett eget företag där hon säljer livsmedelsprodukter.
 – Jag säljer såser, kryddor och andra livsmedel, mestadels från Somalia, säger hon.
På hyllan bakom henne står såsflaskorna uppradade, Diibs chilisåser, som finns till försäljning.
 
NIMOS KÖK kommer att servera grillade grönsaker, somaliska rätter och en blandning av delikatesser både från Mellanöstern och Mogadishu. Till kaffet eller teet finns det morotskaka eller en sockerfri kaka gjord på dadlar. Och dessutom baklava och andra söta bakverk.
 
Kerstin Gustafsson Figueroa
 
Kaféet i Tensta konsthall har öppet sex dagar i veckan:
Tisdag – fredag 11-17
Lördag och söndag 12-17
Måndagar är konsthallen stängd.
Lämna ett svar
You May Also Like

De vill köpa sina lägenheter i Rinkeby

 Intresset av att ombilda hyresrätter till bostadsrätter har varit obefintligt i Rinkeby. Men nu har det bildats ett nätverk för boende som vill köpa sin lägenhet, utan att bilda bostadsrättsförening. – Vi vill ha ett andelsägande, som de har i Botkyrka, säger Mohamed Hagi Farah. 

Fullsatt när Suad Ali kom till Kista

Det var en lång kö utanför biografen Filmstaden i Kista, när Think…

Järva söker vårdbiträden och undersköterskor

På flera håll runt om i landet omorganiseras vården för att på bästa sätt klara av coronakrisen. Det innebär en ökad efterfrågan på vissa yrken. I hela Järva anställs nu vårdbiträden och undersköterskor.

HSB svarar på kritiken: Det är olyckligt och något vi beklagar

Vi håller helt med om att det dröjde alldeles för länge innan vi undersökte fuktskadan i lägenheten. Förvaltaren missade ärendet i sin mejl. Det är olyckligt och något vi beklagar. När hyresgästen hörde av sig igen i november och påminde tog vi tag i ärendet direkt.