Amal Said fick en förfrågan om att vara med på en fotografering för företaget RepLaces.
– Jag tyckte att det lät spännande och det kändes självklart att vara med när jag fick höra om konceptet. Idén bygger på att man ska bygga broar i samhället genom att stolt representera sig själv oavsett var man kommer ifrån. Så kan man skapa en större samhörighet, säger Amal Said, en av grundarna av nätverket Womenisa.
RepLaces säljer skosnören, blåa, gröna eller röda, och varje färg representerar orten längs Stockholms tunnelbanelinjer. Företagets ambition är att deras produkter, och när de används, ska leda till ökad dialog mellan människor. För varje såld RepLaces går det en summa till någon av de stora fotbollsklubbarna i staden eller till stipendier till personer eller organisationer som arbetar för integration i samhället.
Nu är hon med i Mikas modellagentur
– Fotograferingsdagen bjöd på nya upplevelser för min del. Vi blev stylade och fotade av King Kunta, en talangfull kreatör baserad i Stockholm. Det var en grym upplevelse att få delta och visa unga kvinnor att skönhet finns hos alla och att alla oavsett bakgrund kan representeras i modeindustrin.
När hennes bilder kom ut på nätet så hörde modellagenturer av sig och nu är hon med i Mikas modellagentur, och finns med i deras katalog New Faces.
– Jag ser verkligen fram emot den här resan och vill lära mig mer om modeindustrin. Det kändes familjärt på något sätt. Det blir ett sätt att få uttrycka sig på och att växa som person. Vi är alla vackra på olika vis och det bör framhävas. Med RepLaces kändes det extra kul att få representera blåa linjen, säger Amal Said.
Krista Sirviö
Fakta:
Womenisa en plattform som banar väg för framtidens kvinnliga ledare och entreprenörer, där kvinnor får möjlighet att nätverka med andra kvinnor, kan få en chans till ekonomisk självständighet genom eget företagande eller sysselsättning och möjlighet till personlig utveckling genom mentorskap.