”En egen tidning?”
Ja, jag tänkte det.

Blicken förändras när hon ser att jag menar allvar, går från skeptisk till förvånad och sedan utbrister hon i en uppmuntrande ton “så häftigt!”.

Ja, det är häftigt och på gränsen till galet. Själv pendlar jag mellan hybris och känslan av att det är omöjligt. Men vi måste försöka. Tillsammans med Yasemin Öztenar startar jag Nyhetsbyrån Järva.

I 20 månader arbetade jag på lokaltidningen i Järva, sedan blev jag uppsagd på grund av arbetsbrist. Inte för att det råder brist på arbete, tvärtom, men det är ont om pengar. Tidningarna som trycks på papper har det tufft och branschen krymper för varje år.

I drygt 35 år har jag arbetat som journalist och tiden i Järva har varit bland det roligaste jag har gjort. Jag har skrivit om allt från ockuperade p-platser och trasiga tvättstugor till demonstrationer mot bostadsbolagen. Jag har gjort politikerintervjuer och rapporterat från finalen i tävlingen Ortens bästa poet, skrivit om brott och bråd död och om kommunal verksamhet som förtjänar uppmärksamhet. Jag har känt att jag har gjort skillnad, i alla fall emellanåt. Därför vill jag fortsätta rapportera från Järva. Jag jobbar vidare, helt enkelt, som jag har gjort hittills. Men nu kommer inte tidningen i brevlådan, istället blir det en tidning utan papper, som du kan läsa i din dator eller mobil.

Du måste söka efter www.nyhetsbyranjarva.se Där finns redan en hel del viktigt att läsa och under sommaren kommer åtminstone en ny artikel varje vecka. Senare, under augusti, blir det mer fart på sidan. Följ med på den här resan!

Kerstin Gustafsson Figueroa
Lämna ett svar
You May Also Like

Nu är det dags igen

För tio år sedan arbetade jag i ett stort europeiskt teveprojekt som…

Polishuset liknar mest en militärbas någonstans

Många har väntat på det nya polishuset. Ja, det finns de som glatt sig åt att många poliser skulle komma till Rinkeby.

I Ingas kök finns ingen plats för SD

Sedan många år tillbaka är det fest hemma hos Inga, 88, när…

De kör det allmänna i botten

En liten pojke i rullstol sitter ensam vid rulltrappan, uppe vid spärrarna i Sundbybergs centrums tunnelbanestation. Hans mamma har åkt ner med de andra syskonen och ställt dem nere på perrongen.