Rinkeby-Kistas konsumentvägledare Ismahan Ayranci vann årets konsumentpris Blåslampan. Priset delades ut idag på Rinkeby torg.
”Med Ismahan Ayranci har invånarna i Rinkeby-Kista en sann konsumenthjälte och kunskapsspridare i sin vardag” skriver juryn i sin motivering.
Konsumentpriset Blåslampan delas ut varje år av Sveriges Konsumenter och tidningen Råd & Rön. Ismahan Ayranci var en av de nominerade
Vinnaren av Sveriges Konsumenters och tidningen Råd & Röns konsumentpris Blåslampan heter i år Ismahan Ayranci och arbetar till vardags som konsumentvägledare i stadsdelen Rinkeby-Kista i Stockholm.
– Här ute är många både språksvaga och kunskapssvaga och det gör att de har mycket emot sig. För mig är det ett kall att man ska ha samma förutsättningar här som vem som helst som är etablerad och har språket, säger Ismahan Ayranci till tidningen Råd & Rön.
Juryns motivering:
”Att vara en medveten och påläst konsument är svårt. Särskilt i en tid när aggressiva säljmetoder och listiga lurendrejerier frodas och kommuners konsumentvägledningar avvecklas i rask takt. Det är en utrotningshotad bransch som konsumentvägledaren Ismahan Ayranci arbetar i. Med föreläsningar och flygblad som vapen ingjuter hon kunskap och makt i invånarna i Stockholms stadsdel Rinkeby-Kista. Och med engagemang och envishet hjälper hon utsatta konsumenter att få upprättelse mot företag och en chans att lösa situationer som kan leda till ekonomiska svårigheter. Målet? Att alla, oavsett förkunskaper, ska ha samma förutsättningar att utöva sina rättigheter som konsument. Med Ismahan Ayranci har invånarna i Rinkeby-Kista en sann konsumenthjälte och kunskapsspridare i sin vardag.”
Priset, en antik blåslampa, 10 000 kronor och en prenumeration på tidningen Råd & Rön, överlämnades vid ceremonin på Rinkeby torg.