Trots att SL gjorde mer än fem gånger fler biljettkontroller i augusti 2019 än i augusti 2020 är det fler som åker fast i år. Buss 179 är en av de linjer som ofta kontrolleras, och många Järvabor saknar biljett.

Tio biljettkontrollanter och två ordningsvakter väntar på buss 179 i Kista. Bussen rullar in på stationen. Den är ganska full och många stiger av, men kontrollanterna har omringat bussen och det blir genast trångt. Ett par resenärer lyckas smita emellan och sticker snabbt iväg.
– Hallå! Kom tillbaka. Du måste visa biljetten, ropar en kontrollant i mörkblå uniform.

Under några månader under våren och i början av sommaren genomfördes nästan inga biljettkontroller i SL-trafiken på grund av coronapandemin, men sedan slutet på juli är de i full igång igen. SL har fått kritik för att det är svårt att upprätthålla ett smittsäkert avstånd vid kontrollerna, de flesta kontrollanter och resenärer på busstorget i Kista verkar inte bry sig nämnvärt om att försöka. Men en man lägger ner sin telefon med biljetten på marken och backar två meter innan kontrollanten går fram till telefonen för att kolla biljetten.

Claes Keisu på SL:s presstjänst kommenterar kritiken i ett mejl till Nyhetsbyrån Järva: ”Biljettkontrollanterna ser till att hålla avstånd vid kontrollerna (men inte sällan är det resenärerna som blir närgångna), och om det är för mycket folk och trängsel så backar de undan och utför inga kontroller.”

En kvinna börjar gråta när hon får tilläggsavgiften på 1550 kronor

Bussresenärerna börjar bli klara med kontrollen och skyndar vidare mot sina ärenden. Kvar blir de som inte har någon giltig biljett, kanske 5-10 personer. De flesta tar emot tilläggsavgiften utan synliga protester och uppmanas att vända sig till SL:s kundtjänst om de vill överklaga. En kvinna börjar gråta när hon inser att hon kommer behöva betala tilläggsavgiften på 1550 kronor.
– Jag måste betala mer än tusen kronor. Det är lite svårt, säger hon medan tårarna rinner ned för hennes ansikte.

En man blir upprörd när kontrollanterna vill ge honom böter.
– Jag har åkt från Tensta och ska till min körlektion i Järfälla. Jag vet att jag har pengar på mitt kort, kanske är det 36 kronor eller 32, jag hann inte kolla det när jag sprang till bussen. Om det hade gått att ladda kortet vid hållplatsen hade jag gjort det om jag hade vetat att det inte fanns 37 kronor till en biljett.

Eftersom framdörren och det närmaste området vid föraren är avstängt på bussarna är det inte möjligt att blippa sitt kort med reskassa vid påstigning. Men på busstationen i Kista finns ett litet bord där det går att kolla saldo och blippa sin reskassa. Mohamed Warsame jobbar där som kundvärd och ser ofta kontrollanterna vid 179:ans busshållplats.
– Mitt jobb är att hjälpa resenärerna, svara på frågor och att informera om att det inte är gratis på bussarna fast det inte går att visa biljett när man går på.

Mohamed Warsame jobbar som kundvärd

I Tensta finns dock ingen sådan hjälp, och efter att mannen som ska till sin körlektion argumenterat ett tag med kontrollanterna kommer de två ordningsvakterna fram och tar honom under varsin arm.
– Du är avvisad och får inte komma tillbaka till SL:s område på hela dagen, säger de.

Han kämpar inte emot men fortsätter prata medan vakterna går med honom upp för trappan. Någon tilläggsavgift har han inte tagit emot och nu ska han vidare och hoppa på sin buss på nästa station istället.
– Jag har bott i Sverige i fyra år bara. Jag har inte fått gå i skolan, men jag har lärt mig svenska och jag driver ett företag. Att ta körkort är viktigt för mig, säger han.

Kontrollanterna ska inte be ordningsvakterna att gripa folk

Kontrollanterna säger sig vara förbjudna att tala med journalister under sitt arbete, men en av ordningsvakterna gick med på att svara på några frågor.

Är det en stor del av ditt arbete att närvara vid biljettkontroller?

– Ja ganska, ungefär 50 procent av jobbet är med biljettkontrollen.

Hur är det nu då, påverkas ni mycket av coronasituationen?

– I början av pandemin var det många som försökte hålla avstånd och komma undan från biljettkontrollerna med sådana argument, men nu är det nästan ingen som klagar på att det är trångt eller så. SL har sagt att vi inte ska ha masker eftersom det kan skrämma folk. Jag tänker att det är som för polisen, vi kommer att bli smittade oavsett.

Varför behövs det ordningsvakter vid biljettkontrollerna?

– Vi behövs vid biljettkontrollerna eftersom många blir upprörda, skriker och knuffas. Då säger vi åt dem att lugna ner sig och om de inte gör det så avvisar vi dem. Det är ytterst sällan som vi behöver omhänderta någon och tillkalla polis. För vår del är vi nöjda om de lämnar SL:s område. Kontrollanterna ska inte be oss att gripa folk, om de vill gripa någon för ringa bedrägeri får de göra ett envarsgripande själva.

Biljettkontrollanterna och ordningsvakterna lämnar hållplatsen i Kista efter några timmars jobb. Ombord på buss 179 står en kvinna med sin barnvagn.
– De kontrollerar här eftersom de vet att många inte har biljett. Särskilt nu med corona är det många som har fått svårare att försörja sig. Det är rätt hemskt, men de försöker väl kompensera för förlorade intäkter.

Enligt Claes Keisu på SL stämmer det inte att Järva eller buss 179 skulle kollas oftare än något annat område. Han förnekar även att kontrollanterna skulle jobba för att kompensera inkomstbortfall under pandemin, men skriver samtidigt:
”Under augusti 2020 gjordes 80.654 kontroller och det utfärdades 3.416 tilläggsavgifter. Under augusti 2019 gjordes 413.930 biljettkontroller och det skrevs 2.515 tilläggsavgifter. Vi har alltså fler tilläggsavgifter i augusti 2020, trots att det var fem gånger färre kontroller än samma månad förra året.”

I Trafikförvaltningens lägesrapport om fusket i SL-trafiken som publicerades i maj i år står däremot tvärt emot vad Claes Keisu säger att biljettkontrollerna är lokaliserade till ”områden med mycket fusk och stora resenärsflöden”. En beskrivning som är tydligt applicerbar på Järva och busslinje 179 mellan Vällingby och Sollentuna.

FAKTA:

  • Ringa bedrägeri hette tidigare bedrägligt beteende och är det brott som man kan göra sig skyldig till om man reser utan giltig biljett.
  • Envarsgripande kan vem som helst göra om man blir vittne till ett brott som kan ge fängelse. Straffet för ringa bedrägeri är böter eller fängelse i högst sex månader.
  • Tilläggsavgift är det korrekta namnet för böterna man kan få för plankning i kollektivtrafiken. I juridisk mening rör det sig inte om böter, utan tilläggsavgiften som regleras av lagen om tilläggsavgift kollektivtrafik, kan beskrivas som en väldigt dyr biljett.
  • Enligt SL blir de flesta tilläggsavgifterna betalda. De uppger att cirka 150 ärenden om året går till förhandling i tingsrätten. I cirka 2,5 procent av de fallen förlorar SL.
Anna Nygård
Print Friendly, PDF & Email
Lämna ett svar
You May Also Like

Vårens sista Town Hall Meeting med borgarråden i Stockholm

Vårens sista Town Hall Meeting var det mest välbesökta digitala mötet hittills, som Stiftelsen Global Village anordnat. Melody Farshing fördelade ordet mellan de drygt 60 deltagarna och de sex borgarråden som styr i Stockholms stad.

Nya bom-lås löser inte bus på MC

Nu byts låsen på Järvas bommar för att stoppa buskörning på gångvägarna. Men satsningen riktar sig bara mot bilar, för mopeder och motorcyklar finns det fortfarande inga hinder.

Järvas politiker om Pride: Spånga-Tensta

Under Prideveckan har Nyhetsbyrån Järva frågat stadsdelsnämndspolitikerna om deras syn på lokala HBTQ-frågor och vilken politik de driver inom området. Här är svaren från politikerna i Spånga-Tensta stadsdelsnämnd.

Fyra aktieägare om Nyhetsbyrån Järva

Under Nyhetsbyrån Järvas bolagsstämma i lördags ställde vi tre frågor till ett par aktieägare som var på plats. Möt Eva-Britt Leander, Elvir Kazinic, Anette Meliane och Yvonne Nilsson.