Inte ens när den exceptionella coronakrisen plågar hela samhället och i synnerhet Järvaområdet avstår den styrande majoriteten i staden och Regionen från att skapa otrygghet för de boende i Järva.

Jag är inte längre förvånad att rulltrapporna i Rinkeby stått stilla länge. Jag kan till och med förstå komplexiteten i problemet. Men när ansvarige politiker Tomas Eriksson, (MP), första vice ordförande i SL och Trafiknämnden, samt ordförande i Trafiknämndens Beredningen för tillgänglighet och framkomlighet, påstår att han blev upplyst om problemet med rulltrapporna i Rinkeby först när Nyhetsbyrån Järva ringer upp honom, blev jag helt enkelt irriterad och upprörd. Tomas Eriksson missar helt att jag, undertecknad som sitter i samma beredning som han, tog upp frågan redan under ett av våra sammanträden förra året. Må vara att han har varit konsekvent och gav samma svar nu som då, men rulltrapporna står fortfarande stilla. 

Jag som sitter i samma beredning tog upp frågan redan förra året

Viruset har lamslagit Sverige på ett förödande sätt, många har dött och andra oroar sig för sin hälsa, sörjer anhöriga och förlorar inkomster. Under sådana omständigheter förväntas folkvalda politiker sända signaler som skapar trygghet hos alla medborgare. Det saknas i Tomas Erikssons svar och det blir knappast bättre när man nöjer sig med att låta tiotal personer fortsätta tränga sig in i en och samma hiss med risk för smittospridning. 

Tomas Eriksson får gärna beklaga de problem som detta skapar för de boende i området, men det minsta han borde göra i detta läget är att be rinkebyborna om ursäkt.

Estanislao Mboro (S)
Regionpolitiker, Beredningen för tillgänglighet och framkomlighet samt Patientnämnden. 
Lämna ett svar
You May Also Like

Mikael Damberg (S) svarar om åtgärder mot polisiärt övervåld

Till följd av det våldsamma ingripandet av polis i Rinkeby, ställde Anders Österberg, riksdagsledamot (S), en skriftlig fråga till Mikael Damberg (S) om vilka åtgärder inrikesministern har vidtagit för att minska risken för övervåld vid polisens insatser, och vilka ytterligare åtgärder han planerar att vidta. Nu svarar Mikael Damberg på brevet.

Stängningen av Reactor fick förödande konsekvenser

När stadsdelsnämndens ordförande i Rinkeby-Kista, Ole-Jörgen Persson, i samråd med den borgerliga majoriteten, beslutade att stänga all öppen fritidsverksamhet med mycket kort varsel, var det uppenbart för alla som arbetar med unga, att det skulle leda till förödande konsekvenser. 

Trängseln på bussarna i Järva måste få ett slut!

I stora delar av Stockholms län är trängsel i kollektivtrafiken inte ett problem. Men det finns några linjer med fortsatt stor trängsel vissa tider. En sådan är linje 179 i Järva. Det är inte acceptabelt! 

Järva har ett eget arv värt att bygga vidare på

Miljonprogrammet, som Järva är en del av, var ett statligt projekt med syftet att bygga 1 miljon bostäder under åren 1965 till 1975. Projektet initierades för att lösa den rådande bostadskrisen och samtidigt höja levnadsstandarden genom välplanerade lägenheter.