Nya chefen för vårdcentralen i Tensta uppmanar Tenstaborna att lista sig där. Fler patienter ger mer pengar och bättre vård, säger hon. Det stämmer naturligtvis. Men när folk ringer till vårdcentralen finns inga lediga läkartider. Och akuten i Tensta stängdes för länge sedan. Det är ont om pengar, säger verksamhetschefen.

Någon dag senare ser jag Irene Svenonius, M, på teve. Hon är finansregionråd i Region Stockholm, det som tidigare hette landstinget. Hon ser glad ut och säger att Region Stockholm gick med 2,2 miljarder i vinst förra året. Men pengarna ska inte användas till vare sig högre löner eller bättre service på vårdcentralerna. Nej, de ska ”läggas på kistbotten” för framtida investeringar.

Det är ett mönster som går att känna igen. Det allmänna, den vård/service/utbildning vi gemensamt äger och betalar, ska hela tiden spara och skära ned. Till slut blir vården/servicen/utbildningen så dålig att de som har möjlighet söker sig till privata alternativ. Då får vårdcentralen ännu färre patienter (numera heter det väl kunder) och så lägger de ner helt. Och då kommer hälsa att heta pengar.

Kerstin Gustafsson Figueroa
Lämna ett svar
You May Also Like

Sitta som gisslan i direktsändning

Det var stort pådrag. SVT skulle sända direkt från Rinkeby. Representanter från…

Det är ett tufft jobb, men någon måste göra det

Järvaveckan är över för den här gången. Fem dagar i tält, alldeles frivilligt. Första kvällen höll vi på att frysa ihjäl. Kväll nummer två var det varmt, men duggregn. De sista tre dagarna var det sol och ökenhetta.

Ingenting förändras av sig själv

Tillbaka igen efter semestern. Det var en en välbehövlig vila, som inte…

Det finns inget farligare än hopplöshet

Det började redan förra sommaren, med alla bränder och hettan som inte gav sig. Den här sommaren har jag märkt att katastrofkänslan sprider sig. Inte bara det faktum att isarna smälter, och djurarter utrotas, utan även hotet om krig är påtagligt. Min yngsta oroar sig för framtiden och jag försöker lugna henne. Exemplen från historien är många, då det sett nattsvart ut men människorna ändå har lyckats vända utvecklingen rätt.