provtagningsbuss

Nu är det återigen möjligt att testa sig för covid-19 i regionens provtagningsbussar som finns på plats i Tensta, Rinkeby och Husby under fyra månader framöver.

Eftersom hösten inneburit att smittspridningen ökar igen på flera håll och det är relativt många i Järva som ännu inte har vaccinerat sig mot coronaviruset har drop-in provtagningen återupptagits i området.

Vecka 37 var Rinkeby-Kista den stadsdel i Stockholm som hade störst andel bekräftade fall av covid-19 med 11 sjukdomsfall på 10000 invånare. Totalt 59 personer bekräftades vara smittade under veckan. Spånga-Tensta på andra plats hade 11 sjukdomsfall på 10000 invånare och 44 smittade personer.

Den som har symptom kan redan denna vecka testa sig gratis i bussarna som står i Rinkeby på Rinkebyplan 8 (bakom pizzerian) på måndagar och onsdagar, i Tensta på Tenstaplan 2 på tisdagar och fredagar samt i Husby på Oslogatan 4 på torsdagar. Provtagningsbussarna har öppet måndag–fredag mellan klockan 9 och 16.

Anna Nygård
Lämna ett svar
You May Also Like

Misstänkta pedofilen åtalas för övergrepp mot tolv barn

Nu är utredningen klar och den 67-åriga mannen från Rinkeby åtalas för övergrepp mot tolv olika barn.

Man hittad död på hotell i Kista

Strax efter 16-tiden under fredagseftermiddagen hittades en man död inne i en bostad.

Nämndmötena fortfarande bakom stängda dörrar

Pandemin gjorde det omöjligt för allmänheten att närvara vid stadsdelsnämndernas möten i Rinkeby-Kista och Spånga-Tensta. Ännu har inga digitala lösningar tagits fram.  – Det känns inte som om viljan finns, säger Veronica Stiernborg, ersättare för V i Rinkeby-Kista stadsdelsnämnd.

Nationaldagen firas digitalt i år

Förra året blev nationaldagsfirandet i Rinkeby helt inställt. Men i år firas den 6 juni igen. – Allt vi gör fysiskt omvandlar vi till digitalt år, säger Mohamed Saleeban, projektledare för nationaldagsfirandet och ordförande i Shanta IF.